• Home
  • V1
  • Leads
  • Europeana Fashion zet Europese modegeschiedenis online

Europeana Fashion zet Europese modegeschiedenis online

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Catwalkbeelden, schetsen, ontwerpen, accessoires, foto’s en videobeelden van vooraanstaande Europese ontwerpers van midden 17e eeuw tot nu, zullen binnenkort online te bewonderen zijn. Onlangs is in Florence de aftrap gegeven

voor het project Europeana Fashion: het digitale modearchief dat de komende drie jaar ruim 700.000 objecten uit de Europese modegeschiedenis online beschikbaar gaat stellen voor het grote publiek.

Sinds

het begin van vorige eeuw zijn is een aantal culturele instellingen begonnen met het verzamelen en conserveren van kledingstukken, tijdschriften en andere mode-gerelateerde objecten. Met financiële steun van de Europese Commissie, die mode onlangs heeft bestempeld als belangrijk onderdeel van het Europese culturele erfgoed, wordt er een gezamenlijk digitaal overzicht van deze archieven gemaakt.

Onder leiding van het Italiaanse Fondazione Rinascimento Digitale en het Antwerpse Modemuseum gaan 23 organisaties, musea en archieven uit 12 Europese landen samenwerken voor het digitale modeoverzicht. In Nederland is het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid betrokken bij de technische opzet van het project en zal het ook videomateriaal bijdragen. Het Centraal Museum in Utrecht zal haar complete modecollectie met ontwerpen van Viktor & Rolf, Alexander van Slobbe, Klavers van Engelen en Iris van Herpen, relevante informatie uit de bibliotheek en een overzicht van voorgaande tentoonstellingen online publiceren.

“Het doel is om modegerelateerd materiaal digitaal beschikbaar te stellen,” legt Erwin Verbruggen, projectmedewerker research en development bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, uit. “Veel musea hebben mooie collecties, maar het ontbreekt vaak aan de technische knowhow om dat ook online aan te kunnen bieden. Door samen te werken kunnen we het culturele mode-erfgoed uit heel Europa online aanbieden.” Met het digitale mode-overzicht hoopt Europeana Fashion een breed publiek aan te spreken. “Europeana Fashion is er zowel voor modefanaten als voor mensen die geïnteresseerd zijn in klederdracht, want onze collectie gaat terug tot midden 17e eeuw. We hopen dat de website gaat fungeren als toegangspoort voor historisch modemateriaal,” aldus Verbruggen.

Voor het Centraal Museum is Europeana Fashion een mooie kans om op Europees niveau samen te werken met toonaangevende musea. ”Dit project is heel belangrijk voor Nederland. De Europese Commissie heeft mode nu als cultureel erfgoed erkend. Het is belangrijk dat we over de grenzen kijken. We leven in een geglobaliseerde wereld en moeten ons als land niet geïsoleerd opstellen. Bovendien is Europeana Fashion een erg goede context: andere deelnemers zijn Les Arts Décoratifs in Parijs, het Modemuseum in Antwerpen en het Victoria & Albert in Londen,” aldus Ninke Bloemberg, modeconservator van het Centraal Museum.

Op Europeana Fashion komen 700.000 objecten uit de Europese modegeschiedenis online
Het belangrijkste doel voor het museum is dat kennis over mode toegankelijk wordt voor iedereen en op elk moment van de dag. “Ons doel is met Europeana Fashion bijdragen aan kennisverspreiding. Sinds kort is er permanent een wisselend aantal modeontwerpen te zien in ons museum, maar internet maakt het mogelijk dat het complete overzicht en de kennis eromheen altijd en voor iedereen toegankelijk is. Het is mooi dat dat nu kan,” aldus Bloemberg.

Het project doet denken aan Modekern Arnhem: een samenwerking tussen ArtEZ, Museum voor Moderne Kunst Arnhem, het Gelders Archief en Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode, voor een online archief van hedendaagse Nederlandse ontwerpers dat naar verwachting medio 2012 live gaat. Of de inhoud van Modekern Arnhem ook geïntegreerd zal worden in Europeana Fashion, is nog niet bekend. “Voorlopig proberen we met de huidige internationale groep partners een solide basis en een mooi portal neer te zetten, waartoe we in de toekomst weer nieuwe collecties kunnen uitnodigen. De mogelijkheid om verder te groeien bestaat als daar belangstelling voor is,” aldus Verbruggen.

Binnen een jaar moeten de eerste schetsen, beelden, foto’s en catalogussen online staan. In 2015 moet het archief compleet zijn.

Europeana Fashion maakt onderdeel uit van Europeana, een meertalige online collectie van miljoenen gedigitaliseerde items van Europese musea, bibliotheken, archieven en audiovisuele collecties van circa 1.500 instellingen uit heel Europa. De website is beschikbaar in 29 verschillende Europese talen. Europeana wordt grotendeels gefinancierd door het ICT Policy Support Programma van de Europese Commissie.

beeld en geluid
Centraal Museum
europeana