Exclusief interview: Pure London landt in Dubai
bezig met laden...
De komst in Dubai is een stap vooruit voor het tweejaarlijkse evenement dat gewoonlijk plaatsvindt in het Olympia London. Pure London meldde vorige week nog een record aantal bezoekers voor de laatste editie, een toename van 24 procent. Het aantal internationale bezoekers steeg met 27 procent, met meer inkopers uit Europa, Canada, de VS, Japan, Libanon en Rusland. Met de groeiende internationale belangstelling, wijst alles erop dat deze nieuwe samenwerking een vaste afspraak wordt op de modekalender.
In een exclusief interview sprak FashionUnited met Event Director, Samantha Bleasby over het nieuwe partnerschap en de veranderende retailmarkt.
Dit klinkt als een geweldige nieuwe stap voor de Londense beurs. Wat waren de factoren die de aanzet gaven voor de lancering in Dubai?
We houden de markt van het Midden-Oosten al een tijdje in de gaten – Who’s Next werd vorig seizoen gelanceerd dus het leek zinvol om met twee sterke Europese merken te gaan samenwerken ten einde een nog beter evenement op te zetten voor deze markt.
Na evaluatie van de marktbehoeften en het ontwikkelen van teams in de Golfregio, zijn Pure London, Who’s Next en Premiere Classe klaar om de markt van het Midden-Oosten een goed gecoördineerde en inspirerende bijeenkomst te organiseren voor de belangrijkste modemerken en designers.
Wordt dit evenement een vaste afspraak in onze agenda?
'Middle East Fashion Days' wordt een jaarlijks terugkerend evenement, in oktober in Dubai.
Zitten er nog meer uitbreidingsplannen in de pijplijn?
Pure Spirit lanceert een nieuw evenement in februari 2011 in Earls Court. Dit evenement is een inkoopevenement voor de young fashion industrie.
[Pure Spirit zal hier ook aanwezig zijn en tegelijk lopen met Pure London, wat meer inkopers zal aantrekken dan ooit tevoren. Pure London investeert een miljoen pond in de organisatie van een mode-evenement dat ten goede zal komen aan de bezoekersaantallen van Pure London, terwijl het de identificering met de young fashion retailers nog zal versterken.]
Hoe denkt u over de veranderingen op de retailmarkt van vandaag?
Na een uiterst enerverende periode van standaardisering van het koopgedrag met één bepaald type retail, zoeken de belangrijkste marktspelers (merken, agenten, detaillisten, winkelcentra, enz.) het nu meer in de richting van een differentiatiestrategie, met respect voor de culturele gewoonten van het land en de individuele behoeften van de consument.
Op het vlak van producten, betekent deze businessdifferentiatie dat klanten uitkijken naar creativiteit en kwaliteit. De markt schreeuwt om vernieuwing.
Winkelcentra in Dubai, Abu Dhabi, Riyad, Jeddah, Koeweit, Qatar en Jordanië zijn allemaal op zoek naar diversiteit en innovatie om hun klanten nieuwe producten en concepten te kunnen bieden.
Net als de regionale retailers en warenhuizen zoals Bloomingdale’s en Galeries Lafayette in Dubai, staat House of Fraser op het punt een vestiging te openen in Abu Dhabi, Harvey Nichols in verschillende hoofdsteden en in Koeweit in 2012, Saks, Salam Studio in Qatar, de Emiraten en Oman, Aishti in Beirut, zij moeten hun aanbod allemaal verruimen, nieuwe concepten creëren en nieuwe merken vinden om tegemoet te komen aan de constante behoefte aan creatieve en exclusieve producten van de klanten.
Last but not least, zien we de multibrand stores, helemaal in het hart van deze reorganisatie van de retailwereld, een alternatief naast de reuzen van deze industrie. Sauce, If, Tiger Lili (Dubai), J Boutique, Seventh Heaven, Mia Moda (Bahrein), Art of Kohl, DNA, Avanti (Riyadh), Al Ostoura, Al Othman, Diva, Virtue (Koeweit), Plum Sophie’s Choice, Rodeo Drive (Beirut), Zai (Qatar): evenzoveel boetieks die luxe combineren met designerproducten. Deze concepten nemen toe en bieden belangrijke ontwikkelingsvooruitzichten in de gehele Midden-Oostenregio.
Van onze correspondent in Londen
Foto: Whosnextindubai.com