Fab.: 'Ik had zin in exclusieve materialen'
bezig met laden...
Eigenlijk was Fabienne Chapot gewoon 'gegroeid'. "Ik was vijfentwintig toen ik Fab. oprichtte,” vertelt de onderneemster aan de telefoon. “Inmiddels heb ik zin in mooiere materialen. Ik had tassen in mijn hoofd met slangen- en nappaleer, maar dat paste niet bij de doelgroep en het segment van Fab. Ik had zin in iets exclusiefs, dat minder gebonden is aan trends en seizoenen."
De exclusieve lijn, die de naam van Chapot draagt, is vanaf half augustus te koop via de webwinkel van Fab. Uiteindelijk hoopt Chapot op zo'n twintig à dertig verkooppunten in Nederland. "De Bijenkorf heeft de collectie al ingekocht. “
Fab. in Tassenmuseum Hendrikje
De tassen van het label Fab. worden inmiddels in twaalf landen verkocht. Chapot startte haar merk zeven jaar geleden. Gewoon, omdat ze een tas zocht die zijzelf en haar vriendinnen mooi zouden vinden. Haar eerste clutches – in roze en zilver – verkocht ze aan Raak in de Leidsestraat in Amsterdam. Daarna breidde ze het merk uit met zonnebrillen, schoenen, luiertassen, portemonnees, schoenen, jasjes en telefoonhoesjes. In augustus 2012 opende ze een Fab.-winkel in de Negen Straatjes in Amsterdam.
Een overzicht van de afgelopen zeven jaar is van 8 juli tot en met 24 augustus te zien in Tassenmuseum Hendrikje. "Er is best veel veranderd door de jaren heen. Zo zijn we meer verfijnde materialen gaan gebruiken. Ook hebben we nu echt seizoenscollecties, met bijvoorbeeld lakleer in de zomer. Tot drie jaar geleden hadden we nooit sale, de collecties liepen gewoon door. Maar retailers wilden graag een uitverkoop, dus daar hou ik nu ook rekening mee."