Factory outlet centers minder in trek bij consumenten
bezig met laden...
Zowel
Vooral jeans, shirts en overhemden doen het goed in factory outlet centers. Beenmode, babykleding en ondermode doen het minder goed in een ‘koopjesparadijs’ dan in de reguliere detailhandel. Het zijn dan ook vooral de mannen die in een outletcentra hun slag willen slaan. Ook gezinnen, waarvan de jongste kinderen tussen de zes en zeventien jaar oud zijn, komen veelvuldig af op de factory outlets.
Momenteel liggen er plannen voor diverse nieuwe outletdorpen in Nederland. Maar volgens GFK moet hier kritisch naar worden gekeken. “Op basis van de cijfers is er binnen de modemarkt geen ruimte voor meer van dezelfde outlet concepten. Wel is er een grote doelgroep die zich nog niet voldoende aangesproken voelt tot het aanbod van de huidige outlet centers.”
In Nederland zijn sinds 2001 factory outlets gevestigd, Batavia Stad in Lelystad en Designer Outlet Roermond. In 2006 opende Rosada in Roosendaal. Ieder centrum trekt jaarlijks tussen de 2 en 3,5 miljoen bezoekers naar zich toe. Het belangrijkste kenmerk van een factory outlet center is dat merkwinkels zonder tussenkomst van groot-en detailhandel, aan de consument verkopen. Zijn de kledingstukken van een jaar oud, niet goedkoop genoeg, dan haakt de teleurgestelde klant af, zo bleek eerder uit consumentenonderzoek door Batavia Stad.