• Home
  • V1
  • Leads
  • Factory outlet centers minder in trek bij consumenten

Factory outlet centers minder in trek bij consumenten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Slecht nieuws voor merken met een winkel in Batavia Stad, Rosada en Designer Outlet Roermond: volgens onderzoeksbureau GFK zijn de bestedingen in bestaande outletcentra met 13 gedaald in 2011. Projectontwikkelaars en gemeenten hadden

juist gedacht dat consumenten in economisch slechte tijden hun weg wel zouden weten te vinden naar de merkdorpen. Momenteel liggen er plannen voor nieuwe factory outlet centers in Halfweg, Velsen, Zuidbroek en in Zoetermeer.

Zowel

de bestedingen in de drie Nederlandse outletcentra zijn gedaald, als het aantal verkochte artikelen. Volgens onderzoeksbureau GFK dalen bestedingen op het gebied van mode binnen outletcentra harder dan binnen de totale modebranche. De gemiddelde consument koopt in een merkendorp artikelen voor zo’n 25 euro. In de reguliere detailhandel wil de klant zo’n tien euro minder per modeartikel besteden. Volgens GFK komen op outletcentra consumenten af met een bovengemiddeld inkomen die een Hbo-opleiding hebben gevolgd.

Vooral jeans, shirts en overhemden doen het goed in factory outlet centers. Beenmode, babykleding en ondermode doen het minder goed in een ‘koopjesparadijs’ dan in de reguliere detailhandel. Het zijn dan ook vooral de mannen die in een outletcentra hun slag willen slaan. Ook gezinnen, waarvan de jongste kinderen tussen de zes en zeventien jaar oud zijn, komen veelvuldig af op de factory outlets.

Momenteel liggen er plannen voor diverse nieuwe outletdorpen in Nederland. Maar volgens GFK moet hier kritisch naar worden gekeken. “Op basis van de cijfers is er binnen de modemarkt geen ruimte voor meer van dezelfde outlet concepten. Wel is er een grote doelgroep die zich nog niet voldoende aangesproken voelt tot het aanbod van de huidige outlet centers.”

In Nederland zijn sinds 2001 factory outlets gevestigd, Batavia Stad in Lelystad en Designer Outlet Roermond. In 2006 opende Rosada in Roosendaal. Ieder centrum trekt jaarlijks tussen de 2 en 3,5 miljoen bezoekers naar zich toe. Het belangrijkste kenmerk van een factory outlet center is dat merkwinkels zonder tussenkomst van groot-en detailhandel, aan de consument verkopen. Zijn de kledingstukken van een jaar oud, niet goedkoop genoeg, dan haakt de teleurgestelde klant af, zo bleek eerder uit consumentenonderzoek door Batavia Stad.

Batavia Stad
Designer Outlet Roermond
factory outlet
Factory Outlet Center
Outlet
outletcentra
Rosada