Faillissement modebedrijf Newport Blue
bezig met laden...
De organisatie hanteerde een combinatie van hard- en softfranchise. Het moederbedrijf bepaalde de inrichting van de winkels en franchisers moesten het private label Newport Blue in de collectie opnemen, maar konden ook kiezen uit een aantal andere merken. Die private labelcollectie zorgde echter voor onvrede bij de franchisenemers. Deze zomer stapte 29 van de 33 franchisenemers op, uit onvrede over de moeilijk te verkopen collecties van het merk.
"Het kon bijna niet missen," constateert Havinga. Havinga had aangeboden het merk te hulp te komen het conflict op te lossen, maar zijn plan voor het opzetten van een nieuwe, strakke formule kon niet rekenen op de instemming van de betreffende franchisers.
In augustus verloor Newport Blue het kort geding dat de weggelopen franchisers aan hun contract moest houden. Als gevolg daarvan konden de winkels onder andere namen verder met eigen inkoop van collecties. Gezamenlijk vroegen zij het faillissement van de organisatie aan.
Newport Blue werd opgericht in 1997 in Lemmer als verkoopformule voor sportieve vrijetijdskleding van topmerken voor heren. De franchiseformule ging in 1999 van start. Op het hoogtepunt telde het merk zo'n veertig winkels.
Directeur en oprichter Robert Jan Lugtenberg was niet bereikbaar voor commentaar. Het was de bedoeling dat hij op 22 september een reddingsplan zou presenteren. Een faillissement sluit een doorstart niet uit, maar maakt het er ook niet eenvoudiger op. Havinga is nog steeds bereid om moeite te doen voor de formule. "Ik ben ervan overtuigd dat de formule nog mogelijkheden heeft. Voorwaarde is dan wel dat de collectie voor minimaal 30 procent uit private label moet bestaan."
De modeonderneming Newport Blue Holland B.V. heeft geen relatie met de Groningse touroperator Newport Blue