Faillissement voor Braez Europe
bezig met laden...
Braez opende in december nog een nieuwe flagshipstore in Amsterdam
Het faillissement is het tweede voor Braez. In 2004 ging het bedrijf over de kop na economische tegenwind. Een doorstart volgde. Toch komt het tweede faillissement onverwacht. In december opende Braez nog een nieuwe flagshipstore in Amsterdam Oud-Zuid. Later die maand ging ook de webshop live.
CEO René van Huffel besloot vorig jaar het bedrijf rigoureus om te gooien. Het oude team vertrok, slechts een aantal werknemers - voornamelijk twintigers -bleven. Van Huffel zocht nieuwe fabrikanten, een nieuw salesteam en nieuwe verkooppunten, zodat het merk bij winkels verspreid door Nederland zou komen te liggen.
Ook de collectie werd aangepakt. De kleding van Braez werd ontdaan van tierelantijnen en moest weer staan voor easy-to-live: comfortabele en multifunctionele items van materialen als zijde, jersey, katoen en kasjmier. “We proberen kledingstukken te ontwikkelen voor meerdere momenten op de dag. Een joggingbroek kun je met gympies dragen, maar ook met hoge hakken," aldus Van Huffel in een interview met Fashionunited.nl.
En dat sloeg naar eigen zeggen aan. “Omdat we niet meegaan met alle modetrends, zijn we heel stabiel. Het werkt, ik ben er nog steeds. Terwijl veel merken over de kop zijn gegaan de laatste tijd," zei van Huffel.
Braez paste zijn strategie aan om de concurrentie voor te blijven
De CEO gaf wel toe dat het merk kampte met concurrentie en paste daar zijn strategie op aan. "Braez valt in een multibrandwinkel niet genoeg op. Daar zijn we te kalm voor. Dus vragen we om een speciaal plekje in de winkel, en tegenwoordig kan dat.”Braez werd in totaal verkocht in acht landen, naast Nederland in: Noorwegen, Zweden, Australië, Duitsland, België, Zwitserland en Denemarken. Ook had het modelabel sinds twee jaar een eigen winkel op Ibiza.
Van Huffel richtte het bedrijf in 1997 op met modeontwerper Tony Cohen, zijn jeugdvriend. Binnen korte tijd groeide Braez uit tot een internationaal bedrijf met 800 verkooppunten in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Ook opende het bedrijf eigen winkels.
Bij economische tegenwind verliep het uitbaten van eigen winkels niet soepel en na verloop van tijd begonnen de oprichters van mening te verschillen over de kern van het merk. Na het faillissement en de doorstart in 2004 besloot Cohen te focussen op zijn eigen merk. Na Tonnie – zoals Van Huffel zijn jeugdvriend noemt – vertrok ook Van Huffel zelf bij Braez. Maar na een jaar keerde hij terug, omdat hij het werk 'te leuk' vond.