Met een congres over duurzaam katoen opende Max Havelaar in Utrecht de Fairtrade Week. Het is de derde keer dat de Fairtrade Week plaatsvindt. Dit jaar wordt de week gehouden van 29 oktober tot 8 november. Tijdens de Fairtrade Weekricht de stichting een week lang de schijnwerpers op alle ontwikkelingen rondom Fairtrade. Het katoencongres, onder de titel ‘Make Fairtrade Cotton Your Business' had tot doel te informeren over fairtrade (biologisch en tegen een eerlijke prijs) katoen. Tijdens het congres interviewde 'meester-interviewer' Frénk van der Linden verschillende marktpartijen. Verder werder een katoenfilm (met Floortje Dessing) vertoond en gedebatteerd onder leiding van Gijs Weenink.
Het extra belichten van het thema Fairtrade blijkt geen overbodige luxe. Uit onderzoek van Price Waterhouse Coopers werd onlangs namelijk duidelijk dat ondernemingen die een duurzame strategie volgen, er vaak niet in slagen om dat goed voor het voetlicht te brengen.
Ook bestaan er bij consumenten nog veel misverstanden over wat Fairtrade precies inhoudt, zo blijkt tijdens het congres over biologische katoen. “Het biologische aspect van Fair Trade wordt nog niet voldoende benadrukt ,” zegt Peter d’Angremont, directeur van de stichting Max Havelaar. “Dat we staan voor een eerlijke prijs is vaak bekend, maar er zijn veel mensen die nog niet weten dat milieuvriendelijk ondernemen óók valt onder de noemer Fairtrade.”
Een ander punt waarop duidelijk meer behoefte is aan informatie, zijn de vragen die leven bij startende ondernemers. Veel van hen blijken het lastig te vinden aan duurzame katoen te komen. “Vaak moet je een minimaal aantal meters afnemen en dat is lang niet altijd haalbaar,” illustreert Yvette van de Merwe.
Het is te hopen dat de Fairtrade Week deze kwesties weet te verhelpen. Gelukkig is Max Havelaar niet de enige organisatie die aandacht vraagt voor maatschappelijk verantwoord ondernemen in de modebranche. Zo hing Made-By afgelopen week het Centraal Station in Utrecht vol met wasgoed om aandacht te vragen voor de duurzame kledingindustrie. Ook tijdens de Dutch Designweek was duurzaamheid een thema.