Farfetch haalt 48 miljoen op in nieuwe financieringsronde
bezig met laden...
Farfetch wil uitbreiden in China, Rusland en Japan
José Neves, oprichter en huidig CEO van Farfetch, heeft onder meer plannen om lokale Russische, Chinese en Japanse websites te bouwen om consumenten uit die key-markten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Ook wil de ondernemer het omni-channel aanbod verder ontwikkelen en geld pompen in technische ontwikkelingen om online shoppers een ‘dynamische, responsieve ervaring’ aan te kunnen bieden.
“Internationale omni-channel servicemogelijkheden en een buitengewoon productaanbod maken Farfetch’ vermogen om de luxeconsument te bedienen uniek,” aldus Mike Risman, managing partner van Vitruvian Partners.
Farfetch werd in 2008 opgericht en is gevestigd in Londen. Neves zag dat e-commerce enorm hard groeide, maar realiseerde zich dat het vaak moeilijk is voor kleine en middelgrote winkels om een team en online platform op te zetten waarmee ze een internationaal online publiek kunnen bereiken. “En dat terwijl er toonaangevende boetieks zijn die heel relevant zijn voor internationale fashionista’s,” vertelde Neves in 2012 aan Business of Fashion. “In winkels als RA in Antwerpen worden items van Meadham Kirchoff, John Rocha en Rodarte verkocht waar iemand uit Singapore of Sydney misschien wel naarstig naar op zoek is, maar die beperkt worden door geografie.”
Farfetch werkt onder meer samen met Browns in Londen
Het online winkelnetwerk is kritisch en gaat alleen in zee met de meest invloedrijke en vooruitstrevende onafhankelijke winkels. Toonaangevende winkels als Browns in Londen, L’Eclaireur in Parijs en Fivestory in New York verkopen allen hun assortiment via Farfetch. In Nederland werkt het internetbedrijf samen met vooraanstaande winkels als Ansh46 (Rotterdam), PL-Line (Maastricht) en Kabinet (Amsterdam).Farfetch omarmt eigenzinnigheid en ziet het als een meerwaarde dat elke winkel een eigen specialiteit en visie heeft, waardoor er een divers productaanbod ontstaat. Momenteel worden er meer dan duizend merken verkocht op Farfetch.
Dankzij Farfetch.com krijgen aangesloten winkels ook meer naamsbekendheid in het editorial-segment op de website. Daar schrijven mode-experts over hun favoriete winkels en worden retailpartners gevraagd om hun favoriete seizoensstukken en new arrivals uit te lichten. Een panel van stylisten, modejournalisten, modellen en fotografen beloont jaarlijks een winkel met de Farfetch Superstore award. In 2013 werd de Indiase conceptstore Le Mill, gevestigd in Mumbai, onderscheiden met de prijs.