Fashion bij Hema; het mode-masterplan
bezig met laden...
Medio
“Hema staat voor bijzondere eenvoud,” zegt Bastiaen Vries in een poging in woorden te vatten wat Hema fashion precies behelst. “Het zijn de goede items van het seizoen en actuele basics in veel verschillende kleuren en prints. Hema fashion is niet complex of moeilijk te dragen. Bij Hema vind je geen catsuits of tops met ingewikkelde draperieën, maar wel skinny jeans bijvoorbeeld. Of een T-shirt met aan de ene kant een V- en aan de andere kant een ronde hals, die je dus op twee manieren kunt dragen en in vijf kleuren verkrijgbaar is.” Vries geeft leiding aan de mode-ontwerpafdeling met zeven man. De gehele collectie wordt in huis ontworpen. Trends worden vertaald naar het typische Hema handschrift en vervolgens worden de ontwerpen voorgelegd aan klantenpanels. Het bedrijf stuurt op verkoopcijfers en doet daarom veel consumentenonderzoek. Vermeldenswaard is verder het suède damesjack dat vorig jaar een doorslaand succes was en vervolgens ook voor meisjes is gebracht. Vries: “Ik had vooraf bijvoorbeeld niet verwacht dat de transparante blouse die we dit seizoen in de collectie hebben, bij Hema zou kunnen, maar die blijkt bij onze klanten een groot succes. Dat geldt ook voor de linnen T-shirts.”
Naar eigen zeggen is het veranderingsproces binnen het bedrijf soepel verlopen. Judy op het Veld, hoofd corporate communicatie, haalt nog net niet haar schouders op als zij beschrijft dat zo’n proces bij Hema een kwestie is van “gewoon doen”. “Het is een andere benadering, men moet een omslag maken en sneller gaan werken, maar iedereen is zich ervan bewust dat dit voor Hema een noodzakelijke stap is.” Daar komt bij dat de langere termijnplanning niet geheel overboord is gezet, die wordt bijvoorbeeld voor breisels nog steeds toegepast.
"Van oudsher is Hema category killer in rookworst en gebak, maar op het gebied van fashion heeft Hema zich nooit echt onderscheiden" |
Anet van Haaster, oprichtster van retailadviesbureau Nijman + Van Haaster, is heel enthousiast bij het zien van de eerste video’s en foto’s van het vernieuwde fashionaanbod bij Hema. "Ze hebben de goede kleuren uitgekozen. Actuele modekleuren als taupe en licht koraal zijn veel te flets zijn voor de Hemaklant, dus het is slim dat ze voor wit, zwart, blauw en fris geel zijn gegaan," zegt Van Haaster, "dat is ook actueel, maar past veel beter bij Hema. Van mij hadden er alleen wel wat meer strepen bij gekund, dat is echt Hema en zeer up to date. "
Discou
Van Haaster en Lubbers zijn op verzoek van FashionUnited gaan kijken bij een Hema in de buurt. Volgens beide experts schiet de winkelpresentatie van de nieuwe fashioncollectie tekort. Anet van Haaster bezoekt het filiaal in de Amsterdamse Pijp, Huib Lubbers dat in Heemstede. Verder neemt een collegaredacteur het online aanbod onder de loep en ondergetekende gaat naar het winkelcentrum in Amstelveen om de Hema-mode daar te bekijken. “Het aanbod is minder aantrekkelijk dan in de communicatie wordt gesuggereerd, ik vond het nog allemaal vrij basic. Toen ik het in de winkel zag, was ik zwaar teleurgesteld,” zegt Anet van Haaster. Vooral de kwaliteiten, prints en de presentatie zijn haar tegengevallen. “Ik vind de afwerking en materiaalkeuze armoedig en de tekstprints op de T-shirts zijn zo generiek, die hangen vooral bij C&A, Miss Etam en M&S mode. De modehoek in de winkel deed me denken aan een discounter, terwijl ik dat bij andere afdelingen van Hema zoals baby, bad of hardwaren, helemaal niet heb."
Huib Lubbers: “De nieuwe mode hing bij mijn bezoek sinds vier weken in de winkel in Heemstede en dat was me eerlijk gezegd daarvoor niet opgevallen. Wel had ik gezien dat de gebaksafdeling was verhuisd. Nu heb ik wat beter gekeken en zag dat er meer accessoires zijn en meer baby- en kindermode. Van de afdeling herenmode was ik niet echt onder de indruk. Ik wist niet dat ze spijkerbroeken en truien hadden, maar er was maar een model en dan in twee kleuren. Eigenlijk zag het er niet heel anders uit dan daarvoor, ik vond het meer van hetzelfde.”
"We hopen dat het aanslaat," zegt Judy op het Veld, "dat het gewaardeerd wordt. We zien nu - na de eerste paar weken - dat de doorverkoop goed gaat en klanten positief reageren." De mogelijkheid van separate Hema fashion stores, naar voorbeeld van de Hema make up-winkel die onlangs in de Kalverstraat open ging, sluit zij niet uit, "zeg nooit, nooit".
Esmerij van Loon