• Home
  • V1
  • Leads
  • Fashion Week Lab: kweekvijver voor jong talent

Fashion Week Lab: kweekvijver voor jong talent

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Winde Rienstra heeft zich na haar modeshow op de Amsterdam Fashion Week donderdag definitief op de Nederlandse modekaart gezet. Met haar collectie ‘Reflections in Facets’ geïnspireerd op schilderijen van J.C. van Schagen sloot zij de serie

Fashion Week Lab shows – het podium voor beginnende ontwerpers – adembenemend mooi af. Haar groene couture bestond uit prachtige witte, futuristische creaties van grof geplooide stoffen. Deze vormen keerden terug als een enorme kraag over een witte, transparante jurk en subtiel in een houten korset. Het topstuk was een witte lange rok, die als een accordeon met het lichaam van het model meebewoog. Ook haar schoenontwerpen waren onconventioneel. Van plakjes aan elkaar gelijmd karton maakte de ontwerpster architectonische wedges.

R

ienstra, misschien wel het meest veelbelovende talent dat Nederland in huis heeft sinds Iris van Herpen, is zo’n ontwerper waar Fashion Week Lab voor bedoeld is. Een ontwerper die meer kan dan ‘mooie’ kleding maken. Die durft te experimenteren en, vooral, te vernieuwen. Dat gold niet voor iedereen. Furansu en Sarenza Huizinga, twee merken die gespecialiseerd zijn in knitwear, lieten uitstekende collecties zien, maar bleken door het gebrek aan innovativiteit niet catwalkwaardig.

Wie wel bewees thuis te horen op de Amsterdam Fashion Week was Jivika Biervliet. De 24-jarige ontwerpster imponeerde met haar herenkleding. Ze studeerde Fashion Communication aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, maar werd verleid door de regels die binnen de mannenmode heersen. Met haar ontwerpen wil Biervliet juist de grenzen binnen de herenmode opzoeken. Dat is haar gelukt. Het witte vest met chapuchon van transparant wit chiffon staat symbool voor de kracht van Biervliet. Ze flirt met ongewone materialen en silhouetten, maar weet bovenal een masculien geheel neer te zetten: een prestatie. Haar thema, het kind dat voor eeuwig in de mens blijft voortbestaan, kwam tot uitting in een lang chocolademelkkleurige slabbetje met grote schouders als herentop en een witte, wollen cape met vleugels.

Ook Melissa Siegrist speelde met gender. De 27-jarige alumna van de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem stuurde haar mannen de catwalk op in overslagrokjes en tops op jurklengte, maar maakte de ontwerpen mannelijk door ze te combineren met wielrenbroekjes. Marije de Haan was de laatste in het rijtje van mannenmodeontwerpers. De winnares van Lichting 2010 liet zich net als in voorgaande collectie inspireren door de anonimiteit van misdadigers. Dat gegeven keerde terug in bijna alle ontwerpen door gezichtsbedekkende creaties, zoals het crèmekleurige overhemd met zwarte biezen dat tot ver boven het
hoofd doorliep.

D

e derdejaarsstudenten van de ArtEZ, voor de veertiende keer verenigd in Collectie Arnhem, lieten zich inspireren door 21 december 2012. Niet de dag waarop de aarde vergaat, maar de start van een tijdperk waarin onze sprituele overtuigingen en filosofische systemen radicaal zullen veranderen. Hoe dat eruit gaat zien? Clownesk, androgeen en fluoriscerend. Collectie Arnhem stond letterlijk en figuurlijk bol van breisels, brede strepen, ruches en neon kleuren, voor hem én haar. Zelfs het haar en gezicht van de modellen kreeg een flinke lik groene en roze verf.

Een groter contrast met de collectie van derdejaarsstudenten van het Amsterdam Fashion Institute achter Individuals kon er niet zijn. Zij presenteerden een duistere collectie vol grijze, bruine en zwarte ontwerpen. Niet pessimistisch, maar realistisch, zo was in zwarte letters op de rug van een model te lezen. Achter de wijde en lange ontwerpen en de sjaals die om de mond van de modellen geknoopt waren, lag de angst en onzekerheid die mensen kunnen hebben, verscholen. Knap was het dat de studenten zeer uiteenlopende ontwerpen hadden gemaakt, die toch een eenheid vormden.

Esther Meijer van Nieuw Jurk, die dankzij crowdfunding haar debuut op de Amsterdamse modeweek kon maken, had ook een zwaar thema: de economische crisis. Maar Meijer gaf hier een optimistische draai aan. Met haar unisex en multi-draagbare collectie komen we uitstekend de crisis door. In een tijd waar adrogynie hoogtij viert, is een tie dye top voor hem net zo goed een jurk voor haar, net als het oversized colbert en een T-shirt met afritsbare mouwen.

De Amsterdam Fashion Week mag dan bekritiseerd worden voor het gebrek aan internationale allure, aan het einde van de Fashion Week Lab-dag werd opnieuw duidelijk dat de modeweek absoluut een kweekvijver van jong talent is.

Stephanie Broek

Foto's: Individuals, Winde Rienstra, Collectie Arnhem - Peter Stigter

AIFW
Amsterdam Fashion Week
fashion week lab
nieuwe jurk