• Home
  • V1
  • Leads
  • Fashion Week Maastricht in aantocht

Fashion Week Maastricht in aantocht

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Maastricht krijgt een eigen 'Fashion Week’ speciaal voor startende ontwerpers. “Wij willen mode in de breedste zin van het woord laten zien,” zegt Branko Popovic. Hij is één van de drie initiatiefnemers van het nieuwe mode-evenement. Popovic vormt samen met Nawie Kuiper en Els Petit

de stichting Fashionclash, verantwoordelijk voor de organisatie van de modeweek in Maastricht.

Het drietal heeft voor de openingsshow kunstenaars uit andere disciplines gevraagd een creatie te ontwerpen en zo hun visie op mode te geven. Verder zullen tijdens de week vooral shows en presentaties van startende ontwerpers te zien zijn. Ook komt er een expositie en de afstudeerpresentatie van studenten van de lokale academie staat in de week gepland. “Wij willen jonge ontwerpers stimuleren een eigen label te beginnen,” zegt Popovic. “Het is een platform voor kunstenaars en ontwerpers met weinig budget.” Maar bekende ontwerpers uit de regio, zoals bijvoorbeeld Christiaan Lagerwaard, zijn ook van harte welkom. Deelname aan het evenement is voor startende ontwerpers gratis. Fashionclash heeft de kosten van het evenement begroot op 120.000 euro. Een bedrag dat volledig door sponsoren moet worden opgebracht. Er zijn al toezeggingen van chemieconcern DSM dat gevestigd is in Heerlen en van het Brand Cultuurfonds in Maastricht. Verder liggen subsidieaanvragen bij de gemeente Maastricht en de provincie Limburg. “Daar horen we binnenkort meer van,” zegt Popovic. Maar ook als Fashionclash het hele bedrag niet bij elkaar gesponsord krijgt, gaat de Fashion Week in Maastricht door. “Dan gaan we flink bezuinigen.”

Het drietal Popovic, Kuiper en Petit kent elkaar van de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht. Zij hebben alledrie een eigen label. Popovic en Kuiper maken mannenmode en Petit dameskleding die onder meer wordt verkocht bij YDU in Amsterdam. Eerder werkten zij samen aan een ontwikkelingsproject met Braziliaanse designers: Fash*on Clash Brazil, waarbij een kledinglijn werd ontwikkeld die wordt gemaakt in een naaiatelier annex werkplaats voor ex-prostituees uit de sloppen van de Braziliaanse kustplaats Fortaleza.

De organisatoren van de modeweek in Maastricht signaleren dat de belangstelling voor de stad als modecentrum langzaam begint te groeien. “Vroeger vertrok iedereen naar de Randstad, maar de laatste jaren blijven steeds meer mensen hier,” zegt Popovic. “Logisch, want je bent vanuit Maastricht zó in Brussel of in Keulen en daar zit een miljoenenpubliek.” Voor de promotie van het evenement gaan zij zich dan ook niet alleen op Nederland richten. “Journalisten en buyersuit België en Duitsland zijn net zo belangrijk voor ons.”

De eerste modeweek in Maastricht wordt van 26 juni tot en met 5 juli gehouden in de voormalige Timmerfabriek.

Beeld: Collectie van Nawie Kuiper

FashionClash
fashion week maastricht