• Home
  • V1
  • Leads
  • Fashionparty's: winkelen in je woonkamer

Fashionparty's: winkelen in je woonkamer

11 sep 2014

Leads

De woonkamer van gastvrouw José verandert langzaam maar zeker in een chique boutique: overal staan kledingrekken met rokjes, topjes, jasjes, sjaaltjes, kettingen en zelfs schoenen. Alle banken, stoelen, krukjes en bijzettafels zijn bezet door José’s zussen en vriendinnen. De consulente

schraapt haar keel: “Goedenavond dames, zijn jullie er klaar voor?”


De tijd dat bij mensen thuis alleen Tupperware party’s (van de bekende plastic bakjes) werden gegeven zijn voorbij. Die Tupperware party’s bestaan nog steeds, maar er zijn tegenwoordig veel meer soorten homeparty’s. Je kunt het zo gek niet bedenken of je hebt er wel een party van. Kinderkleding, speelgoed, lingerie, sexspeeltjes, huidverzorging, make-up, sieraden en zelfs schoonmaakmiddelen. Eén van de populairste thuisparty’s van dit moment zijn de fashionparty’s: kleding shoppen met vrienden en kennissen in je eigen huis. Ook de kledingparty’s zijn er in verschillende soorten en maten, van romantische kleding tot vintage, van alleen maar jurkjes tot alleen maar huispakken en van de laatste modehypes tot best wel degelijk.

Klanten kunnen de kleding ter plekke zien, voelen en passen

Wat is er nou zo leuk aan die fashionparty’s? Volgens kenners zitten er alleen maar voordelen aan. Niet alleen voor de verkoopster, maar ook voor de gasten en vooral voor de gastvrouw. Klanten kunnen de kleding ter plekke zien, voelen en passen; een groot voordeel ten opzichte van thuiswinkelen achter de computer. Waar het om draait is dat de gasten leuke kleding kunnen scoren voor een vriendelijke prijs en tegelijkertijd een gezellige vriendinnenavond beleven. De gastvrouw heeft het helemaal goed voor elkaar, want als tegenprestatie voor het uitnodigen van vrienden en kennissen ontvangt ze een percentage van de omzet van de avond. Meestal tien procent. Daarnaast levert een nieuwe afspraak bij één van de aanwezige vriendinnen nog eens extra korting op.

Voor wie het leuk vindt om bij de mensen thuis te komen, voor een gezellige sfeer te zorgen en ’s avonds te werken, is het geven van kledingparty’s ideaal. Sommige consulenten hebben een eigen winkel of webshop. Voor hen is een kledingparty een extra service aan klanten. Hoe leuk is het om mensen van top tot teen te stylen en dan ook nog eens in hun eigen omgeving? Daarnaast zijn kledingparty’s de manier bij uitstek om de klantenkring snel uit te breiden. De kans dat de consulente aan het eind van de avond niks verkocht heeft, is zeer klein. Dat heeft te maken met de ‘psychologie van de sympathie’: omdat de gastvrouw zoveel moeite heeft gedaan om iedereen uit te nodigen en ze ook nog eens een percentage van de winst krijgt, laten haar vrienden en familieleden het wel uit hun hoofd om niks te kopen.

Linda Niesing en Yvette Voogd van Het Fashion Depot begonnen twee jaar geleden met het geven van thuisparty’s. Dit voorjaar hebben ze hun activiteiten uitgebreid met een professionele website. “Ik ben kapster en krijg altijd veel complimentjes over mijn kleding”, vertelt Niesing. “Mode is echt mijn ding en ik wilde er altijd al iets mee doen. Tijdens mijn zwangerschapsverlof hebben Yvette en ik een paar kleine collecties ingekocht en zijn we bij vriendinnen en familie kledingparty’s gaan geven. Dat sloeg aan. We kregen ook al vrij snel bestellingen via e-mail en Facebook. En we worden veel gevraagd voor speciale evenementen, zoals Ladies Nights. Dit voorjaar zijn we met onze webshop begonnen. Alles wat we verdienen stoppen we terug in de shop. Dat kan omdat we er nog steeds parttime bij werken. Ons doel is om steeds groter te worden, zodat we van de mode kunnen leven. Maar voorlopig is het enige dat we eraan overhouden de kleding die we dragen. En daar zijn we ook al heel blij mee.”

Ook Karin Kaus en Mellanie Vos, moeder en schoondochter, maakten twee jaar geleden met MK Fashion serieus werk van hun hobby. “We zijn begonnen met een winkel”, vertelt Karin. “Maar dan wel anders dan anders. De winkel is namelijk alleen open of afspraak. We hebben geen openingstijden, dat werkt perfect. Meestal komt een heel groepje klanten in één keer. Daarnaast geven we party’s bij de mensen thuis. We verkopen de laatste mode, de leuke hype-jes zeg maar, en dat gaat hartstikke goed. Het zijn altijd gezellige avonden en iedereen is enthousiast. We staan ook regelmatig op evenementen, zoals een Ladies Bingo of een Ladies Night. Ongeveer één avond in de week gaan we op pad voor een party, daarnaast hebben we het druk met de afspraken in de winkel en de website. Momenteel investeren we veel tijd en geld in de website. MK Fashion is als hobby begonnen, maar we hopen er in de toekomst echt van te kunnen leven.”

In de kamer van José is het een drukte van belang. Na twee uur kleding passen en shoppen, zitten de dames onderuit gezakt op de bank. De plastic tassen aan hun voeten zijn gevuld, in de hand een glaasje rosé. De consulente brengt de kledingstukken terug naar de auto. José kijkt tevreden om zich heen. “Het was een gezellige avond, bijna iedereen heeft volgens mij wat leuks gekocht.” Zelf heeft ze ook een aardige score behaald: twee rokjes, een paar tops, drie blouses en een paar pumps. “Het is lekker winkelen in je eigen kamer”, lacht ze. “Helemaal als je ook nog korting krijgt.”
fashionparty
Het Fashion Depot
Kledingparty
MK Fashion