• Home
  • V1
  • Leads
  • FashionUnited jaaroverzicht 2012 (deel 2)

FashionUnited jaaroverzicht 2012 (deel 2)

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De tweede helft van het jaar staat voor de modebranche in het teken van zowel bedrijfsbeëindigingen als nieuw begin. Voor Piet Kerkhof, Henk ten Hoor, Neckermann.de, Leon Mode, JC Rags en inkoopcentrum Brandboxx Almere is

het een moeilijke tijd, terwijl ketens als Abercrombie & Fitch, Urban Outfitters en Forever21 staan te popelen om de Nederlandse markt te betreden.

Begin

juli staat de Franse mode-industrie volop in het nieuws. De Franse warenhuisgroep Galerie Lafayette verkoopt Monoprix. Dior toont de eerste collectie van het modehuis onder het bewind van Raf Simons in Parijs. Het resultaat: wespentailles en cleane jurken en jassen. En Pierre Cardin maakt, op 90-jarige leeftijd, een comeback met een herenmodeshow. In Berlijn steelt brand ambassador Sylvie van der Vaart de show van ondermodemerk Hunkemöller. Peter Ingwersen verlaat Day Birger et Mikkelsen voor een baan als hoofdontwerper van We Fashion. Gsus stelt Hyun Yeu aan en de Bijenkorf heeft een nieuwe CEO: Giovanni Colauto. Ontwerper Alexander van Slobbe krijgt het aan de stok met de gemeente Arnhem. De twee partijen hebben onenigheid over uniformen.

In augustus wordt blij gereageerd op het nieuws dat de Amerikaanse keten Forever21 eind 2013 naar Nederland komt. De winkel opent aan het Rokin in Amsterdam, waar inmiddels ook de Zweedse winkel Weekday is gevestigd. Abercrombie & Fitch bevestigt een eerste Nederlandse winkel in het oude pand van Metz & Co te openen in de Amsterdamse Leidsestraat, ondanks de tegenvallende omzet van het Amerikaanse modeconcern. Het Nederlandse Scotch & Soda wil juist de Verenigde Staten veroveren. Het merk zegt dit jaar nog acht nieuwe overzeese winkelopeningen te plannen. Inditex topman Jose Manuel Martinez Gutiérrez volgt Ronald van der Vis op als CEO van modemerk Esprit. Modeketen Piet Kerkhof wordt ‘Piet’ en wil met een restyling van de winkels het barre tij keren. De president van Frankrijk, François Hollande, heeft als gevolg van John Galliano’s veroordeling voor racistische beledigingen de onderscheiding als Chevalier van de Légion d’honneur afgenomen van de ontwerper.

De

Duitse damesmodeketen Gerry Weber neemt in september een meerderheidsbelang in de grootste Nederlandse franchise partner van het merk. Ander Duits nieuws: de Berlijnse beurs Bread & Butter laat weten voortaan strenger te zijn en minder exposanten te willen. In Keulen geeft Esprit een groot feest. Het merk was volgens eigen zeggen ‘slapend’, maar nu ‘herboren’. Ontwerper Francisco van Benthum opent zijn eerste eigen winkel, Monique Collignon een rondreizende pop-up boutique. In Amsterdam gaat de Jean School van start met achttien denim-idolaten. Claes Iversen maakt jurken voor We Fashion, terwijl Hema start met de verkoop van hoofddoeken. Voor Piet Kerkhof kwam de restyling te laat. Alle achttien vestigingen gaan sluiten. Tweehonderd medewerkers moeten op zoek naar een nieuwe baan. Neckermann.de wordt failliet verklaard. Net als de Nederlandse keten Leon Mode.

Ook in oktober slaat het noodlot toe in de modebranche. Henk ten Hoor sluit alle winkels. Een week later maakt de keten een doorstart, met investeringsmaatschappij Romani Beleggingen uit Zevenaar. We Fashion ontkent dat het bedrijf kampt met flinke verliezen, zoals eerder werd gespeculeerd. CEO Wouter Kolk: “Natuurlijk is de markt lastig, maar wij maken winst.” Jan Jansen ontwerpt een schoen ter promotie van de potorchidee en Supertrash ontwerpt een tas voor supermarkt Albert Heijn. Ontwerpster Iris van Herpen sluit een deal voor haar nieuwe prêt-à-porter lijn op de dag dat Nederland ´Gekke Legging Dag´ viert. Urban Outfitters huurt een pand aan de Kalverstraat, dat in het derde kwartaal van 2013 wordt opgeleverd. Amsterdam krijgt ook een nieuwe particuliere modeschool èn een high end warenhuis, aan de Zuidas. Het Nederlandse label Claudia Sträter komt door de overname door de FNG Group in Belgische handen.

De eerste editie van het Nationale Modecongres vindt in november plaats in filmmuseum Eye in Amsterdam. Modejournalist Fiona Hering krijgt tijdens het event de Grand Seigneur uitgereikt. House of Shoes wordt failliet verklaard en in Bangladesh komen meer dan honderd fabrieksmedewerkers om door een brand. Er werd kleding gemaakt voor onder meer C&A en Li & Fung. Modemerk Mexx vindt in Doug Diemoz de nieuwe CEO.

Aan het einde van het jaar verwelkomt de Veldhovengroup modemerk Dept. Later blijkt dat de overname eigenlijk een doorstart is voor het label. JC Rags gaat in december ook failliet en zoekt nog naar een nieuwe investeerder. Damesmodemerk Stills zal in de loop van volgend jaar geen deel meer uitmaken van de Veldhovengroup en voor kindermodelabel Nono wordt een nieuwe eigenaar gezocht. Ook de merken van Waalwear Kids wisselen van eigenaar. De labels worden overgenomen door New Fashion Kids. De opvolger van het failliete inkoopcentrum Brandboxx Almere – Fashion Dome – moet modischer en krijgt een hippere uitstraling. Brancheorganisatie CBW-Mitex kijkt terug op het jaar en is blij, want factory outlet center Bleizo is sinds deze maand definitief van de baan.

Foto boven: Christian Dior Haute Couture herfst/winter 2012 en 2013
Foto onder: De winkel van Francisco van Benthum
Foto onder: Claes Iversen voor We Fashion
2012
JAAROVERZICHT