• Home
  • V1
  • Leads
  • FashionUnited Top 100 Index op ruim 1500 punten

FashionUnited Top 100 Index op ruim 1500 punten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De FashionUnited Top 100 Index, de internationale mode-industrie benchmark ranglijst, passeerde in het tweede kwartaal van dit jaar de grens van 1500 punten, een stijging van 140 punten sinds 1 januari. De FashionUnited Top

100 is sinds zijn eerste handelsdag in juli 2010 van 1000 punten geklommen naar 1503 punten aan het einde van het tweede kwartaal 2013. De totale marktwaarde van de index (de marktkapitalisatie) bedraagt nu ruim 900 miljard dollar.

Onder
de grootste stijgers van de afgelopen zes maanden bevinden zich het Japanse mode- en accessoiremerk United Arrows LTD (+ 123 procent), Fifth & Pacific Companies Inc. (voorheen bekend als Liz Claiborne; +90 procent), de Japanse moderetailer Fast Retailing (+89 procent), het Australische surfmerk Quicksilver Inc. (+73 procent), de Britse moderetailer Ted Baker (+72 procent), de Britse modewebshop Asos (+70 procent), de Amerikaanse modeketen Express Inc. (+63 procent), het Amerikaanse merkenmanagement bedrijf Iconix Brand Group Inc. (+55 procent), de Amerikaanse moderetailer Bebe Stores (+51 procent) en het Italiaanse luxemerk Brunello Cucinelli (+51 procent).

Chinese modebedrijven komen sterk binnen

Er zijn drie nieuwe Chinese bedrijven bijgekomen: Bosideng, China's grootste donskledingbedrijf; Metersbonwe, marktleider op het gebied van vrijetijdskleding, en Semir, een van China's top tien modebedrijven. Als gevolg van overnames zijn twee bedrijven buiten de Index gevallen: K-Swiss (door E.Land World overgenomen) en Warnaco (door PVH overgenomen).

Het Australische surfmerk Billabong bevindt zich ook niet meer in de Index omdat de marktwaarde van het bedrijf te veel is gedaald. Billabong lijdt al langere tijd onder het effect van onsuccesvolle overnames en wacht nog steeds op het juiste bod. Ooit meer dan 4 miljard dollar waard in 2007, wordt Billabong's waarde nu op ongeveer 100 miljoen dollar geschat. Het aandeel daalde in de afgelopen zes maanden met bijna 60 procent en krijgt derhalve geen vermelding meer in de FashionUnited Top 100 Index.

Braziliaanse bedrijven behoren tot onderste tien

De vier Braziliaanse bedrijven die in de Index vermeld staan behoren tot de grootste dalers van de afgelopen zes maanden; met dalingen van respectievelijk -34 procent, -29 procent, -20 procent en -13 procent, hebben Cia Hering, Marisa Lojas, Lojas Renner en Restoque moeite om in de FashionUnited Top 100 Index te blijven en bevinden zich nu in de onderste tien. Als gevolg van de daling van de Braziliaanse real ten opzichte van de Amerikaanse dollar ( van bijna 4 cent, van 0,48 naar 0,44 dollarcent per 1 Braziliaanse real) wordt hun nettowaarde des te meer aangetast; de gecombineerde marktwaarde van de vier bedrijven is met ongeveer 30 procent gedaald van 11,7 miljard naar 8 miljard dollar.

Met een daling van -39 procent is het Zwitserse kledingbedrijf Charles Vögele de grootste verliezer van de afgelopen zes maanden, gevolgd door Cia Hering (zier hierboven), Oostenrijkse beenmode- en lingeriemerk Wolford (-29 procent), Marisa Lojas (zie hierboven), Pantaloon Retail (India) Limited (-24 procent), Lojas Renner (zie hierboven), Bomay Rayon Fashions Limited en de Mulberry Group (beide met -19 procent), de Amerikaanse herenmoderetailer JoS A. Bank Clothiers (-13 procent) en Restoque (zie hierboven).

De FashionUnited Top 100 Index is een kapitalisatie gewogen index waarin enkele van ‘s werelds grootste beursgenoteerde kledingbedrijven verenigd zijn. Alle in de index opgenomen bedrijven, zowel echte winkels als webwinkels, hebben zich gespecialiseerd in de kledingverkoop. Dit zijn niet noodzakelijkerwijs ‘s werelds grootste winkels, maar de belangrijkste beursgenoteerde bedrijven uit landen die in de index worden vertegenwoordigd met hun eigen op marktkapitalisatie gebaseerde weging, die op 30 juni van ieder jaar wordt berekend.
FashionUnited Top 100 Index
top 100 index