Fast fashion ketens zorgen voor lagere marges in branche
bezig met laden...
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat in de periode januari tot mei de prijzen voor kleding en schoenen verder zijn gedaald. Opvallend, want modebrancheorganisatie Inretail liet onlangs nog weten dat het gemiddelde prijsniveau iets hoger lag in de eerste maanden van het jaar, in vergelijking met dezelfde periode in 2013. De uitverkoop werd langer uitgespreid met kleine prijsdalingen in plaats van een korte, scherpe daling.
ING: 'marges staan onder druk in modebranche'
Positief nieuws: het consumentenvertrouwen neemt toe en de koopkracht ontwikkelt zich goed. Lage inflatie, een dalende zorgpremie, verlaging van de eerste belastingschijf en een milde winter met daardoor minder gasverbruik, zorgen er voor dat het Centraal Planbureau de koopkracht van huishoudens voor 2014 heeft kunnen verhogen naar 1,5 procent. Consumenten trekken volgens ING makkelijker de portemonnee dan een jaar geleden. Maar, nog niet alle remmen gaan los. Consumenten maken zich namelijk nog altijd zorgen over de werkloosheid.
Voor winkeliers blijft de situatie dan ook uitdagend. De dynamiek in de sector is hoog met nieuwe toetreders, maar ook relatief veel opheffingen en faillissementen. ING sectormanager food & retail Dirk Mulder: “In deze stabiele tot licht groeiende markt blijft de concurrentiedruk onverminderd hoog en staan marges nog steeds onder druk. Het verschil tussen goed en minder presterende retailers komt in deze tijd steeds duidelijker tot uitdrukking in de resultaten.”