Fast fashion ketens zorgen voor lagere marges in branche

Het ING Economisch Bureau maakt zich zorgen over de marges in de modebranche. Volgens de bank is er veel sprake van actiematige omzet, tegen lagere marges. Hoewel consumenten steeds minder op de uitverkoop lijken te wachten, willen ze wel graag winkelen bij ketens die lage prijzen

kunnen garanderen.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat in de periode januari tot mei de prijzen voor kleding en schoenen verder zijn gedaald. Opvallend, want modebrancheorganisatie Inretail liet onlangs nog weten dat het gemiddelde prijsniveau iets hoger lag in de eerste maanden van het jaar, in vergelijking met dezelfde periode in 2013. De uitverkoop werd langer uitgespreid met kleine prijsdalingen in plaats van een korte, scherpe daling.

Fast fashion ketens zorgen voor lagere marges in brancheVolgens het ING Economisch Bureau betekenen de ontwikkelingen dat de consument voortdurend geprikkeld moet worden. De groei van fast fashion ketens, die een agressieve prijsstelling koppelen aan snel wisselende collecties, lijkt hierop van invloed. Niet alle retailers kunnen in dit geweld mee. Dat is volgens de bank te zien aan de daling van het aantal fysieke winkels in de modebranche. Zelfstandige partijen en hun leveranciers zullen elkaar daarom vaker moeten opzoeken. Door kennisuitwisseling kan de gehele keten beter inspelen op de wensen van de markt, is de mening van ING. Snellere collectiewisselingen en de mogelijkheid voor winkeliers om kledingstukken te retourneren bij de leverancier, moeten modebedrijven in staat stellen de afhankelijkheid van uitverkoop te verminderen en meer volume en marge te genereren.

ING: 'marges staan onder druk in modebranche'

Positief nieuws: het consumentenvertrouwen neemt toe en de koopkracht ontwikkelt zich goed. Lage inflatie, een dalende zorgpremie, verlaging van de eerste belastingschijf en een milde winter met daardoor minder gasverbruik, zorgen er voor dat het Centraal Planbureau de koopkracht van huishoudens voor 2014 heeft kunnen verhogen naar 1,5 procent. Consumenten trekken volgens ING makkelijker de portemonnee dan een jaar geleden. Maar, nog niet alle remmen gaan los. Consumenten maken zich namelijk nog altijd zorgen over de werkloosheid.

Voor winkeliers blijft de situatie dan ook uitdagend. De dynamiek in de sector is hoog met nieuwe toetreders, maar ook relatief veel opheffingen en faillissementen. ING sectormanager food & retail Dirk Mulder: “In deze stabiele tot licht groeiende markt blijft de concurrentiedruk onverminderd hoog en staan marges nog steeds onder druk. Het verschil tussen goed en minder presterende retailers komt in deze tijd steeds duidelijker tot uitdrukking in de resultaten.”