• Home
  • V1
  • Leads
  • FEE-academy en Bijenkorf promoten jonge ontwerpers

FEE-academy en Bijenkorf promoten jonge ontwerpers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De stress loopt langzaam op. Nog een klein uurtje en dan begint de modeshow in de Bijenkorf Maastricht. Aan de achterkant van de begaande grond staat een catwalk, beklad met stoepkrijt voor een speels effect. Drie jonge ontwerpers laten hier hun collecties – een voor dames en twee voor kinderen- zien aan langslopend publiek.

Het Bijenkorfpersoneel neemt zenuwachitg het programma voor de laatste keer door. Ondertussen vertellen Floor Schmeitz van FEE Academy en Gerald Derksen van de Bijenkorf Maastricht over hun samenwerking. De partnerschap resulteert in drie pop-up stores en een modeshow. De allerkleinste kinderen van ongeveer zes jaar gaan nog een keer naar de wc en de dames worden voorzien van een extra laagje rode lippenstift. Iedereen is er klaar voor; de show kan beginnen.

“Ontwerpers die maximaal vier jaar zijn afgestudeerd aan bijvoorbeeld de modeacademie konden zich inschrijven voor het project van FEE. Na een kwaliteitscheck van alle inschrijvingen worden acht ontwerpers geselecteerd. Een professionele jury kiest vervolgens drie winnaars die mogen deelnemen aan het project. Mirte Engelhard, Jet Teunis en Ine de Haes zijn de gelukkigen,” vertelt Schmeitz voor de show begint. FEE is een platform voor mode-, kunst- en designconcepten. Het heeft een conceptstore met café in Sittard en een online webshop met exclusieve merken zoals Studioruig en Cheap Monday. Anderhalf jaar geleden lanceerde FEE in samenwerking met F&YOU, een bureau voor business-strategiën, het nieuwe project om jonge ontwerpers te ondersteunen op de weg naar succes en creatief ondernemerschap: de FEE-academy. Engelhard, Teunis De Haes wonnen een persoonlijk business coachingstraject gericht op eigen ontwikkeling. Ze krijgen ondersteuning in pr, marketing, professionalisering en/of lancering van een eigen label. Daarnaast gaan mode-experts hen ondersteunen bij de promotie en het opzetten van verkoopkanalen. Ze krijgen ieder een bijdrage van 1500 euro voor de productie van de collectie, een eigen expositie en verkoopplek bij de FEE concept store, een pop-up in Bijenkorf Maastricht en ze namen afgelopen juni deel aan het sideprogram van FashionClash.

FEE-academy helpt jonge ontwerpers naar ondernemerschap

In twee uur tijd doen de modellen vijf keer hun loopje voor het publiek. De show begint met de damescollectie van Mirte Engelhard. Jonge dames van ongeveer 16 jaar lopen in de kleding voor vrouwen boven de 35. Grijstinten voeren de boventoon in de collectie, waardoor de rode lippenstift bij de modellen opvalt. “Een zakelijke collectie met het gemak van sportkleding als uitgangspunt,” aldus Engelhard tussen alle hectiek door. Ze vraagt haar modellen de volgende keer langer te poseren en stoomt ze klaar voor ronde twee.

Als de laatste dame van het podium gaat, is het de beurt aan zes kinderen – rond de acht jaar – gehuld in de creaties van Jet Teunis. In deze collectie heeft Teunis zelf verfstrepen op de kleding gedrukt. Haar label Jetpac staat voor kinderkleding waarin gespeeld mag worden; daar verwijzen de verfstrepen naar. Zo serieus mogelijk proberen de twee jongens en vier meiden over de catwalk te lopen. Af en toe kunnen ze zich niet bedwingen en komt er toch een lach tevoorschijn.

De ronde wordt afgesloten door de allerkleinsten van Ine de Haes. “Ik ben gek op kinderen.” Het publiek begint te lachen als het eerste modelletje, een meisje van hooguit zes jaar, in een soort astronautenpakje en een heliumballon de catwalk betreedt. Hierna is eigenlijk de beurt aan een jonger meisje, maar die hield het vijf meter voor het podium voor gezien. Zelfs de hulp van haar vader, die zijn hand uitsteekt om samen over de catwalk te lopen, kan haar niet overtuigen. De pret voor de andere kindjes kan daarentegen niet op; met een brede lach wandelen ze trots heen en weer, onder toeziend oog van hun ouders. De kleding kenmerkt zich door de 3D print van een gezicht op de t-shirts en truien. “Ik denk dat dit initiatief goed is voor de bekendheid van mijn label. Zowel inkopers als klanten leren het merk kennen door simpelweg lang te lopen. Hopelijk krijgen mijn collecties hierdoor meer verkooppunten,” zegt de Haes.

“FEE heeft ons benaderd met dit idee om een pop-up store te plaatsen van de drie gekozen designers. De Bijenkorf wil fashion destination number one zijn. In Maastricht richten wij ons op het promoten van de Limburgse stad als modestad. Dat is de reden dat we hebben ingestemd met het project van FEE-academy. Iedere ontwerper heeft een eigen shop, gedurende twee weken, met een persoonlijke banner. De twee kindercollecties, die van Jet Teunis en Ine de Haes, staan op de begane grond. Mirte heeft een shop op de eerste verdieping waar ze een naaimachine heeft staan om verder aan haar kleding te werken. In de etalage hebben we het raam naast de ingang gebruikt om de drie collecties te promoten,” vertelt Derksen, specialist visual bij de Bijenkorf, voordat hij zijn plek naast de catwalk moet innemen.

De catwalkshow is de aftrap van de tijdelijke verkooppunten in het warenhuis. “De samenwerking met de ontwerpers sluit goed aan bij de exclusiviteit die wij bij de Bijenkorf willen uitstralen. Het initiatief zorgt voor meer beleving in de winkel. Het is vernieuwend en verassend,” aldus Derksen. Tot veertien september hangt de kleding van de jonge ontwerpers in het warenhuis. Daarna is het tijd voor de volgende stap van het FEE-academy programma: een plek in de FEE conceptstore in Sittard.

Luuk Krekels
Bijenkorf
FEE-academy