• Home
  • V1
  • Leads
  • Fifth & Pacific Companies doet het beter zonder Mexx

Fifth & Pacific Companies doet het beter zonder Mexx

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Dat Fifth & Pacific Companies, het voormalige Liz Claiborne, na jaren van verlies damesmodelabel Mexx heeft verkocht, lijkt goed uit te pakken voor het Amerikaanse modeconcern. In vergelijking met 2010 rapporteerde

het bedrijf over boekjaar 2011 een omzetdaling en verlies, maar zonder de merken die het bedrijf het afgelopen jaar heeft verkocht meegerekend, zijn zowel de omzet als de winst gestegen.

Over

boekjaar 2011 behaalde Fifth & Pacific Companies een netto-omzet van 1,519 miljard dollar (1,142 miljard euro), een daling van 6,4 procent ten opzichte van 2010. Verminderd met de impact van merken die het bedrijf het afgelopen jaar heeft afgestoten, steeg de omzet met 11,2 procent ten opzichte van 2010. Het verlies van 171.000 dollar (129.000 euro) over 2011 is verminderd met de afgeketste merken een bescheiden winst van 145.000 dollar (110.000 euro).

In oktober werd duidelijk dat Fifth & Pacific Companies zich voortaan enkel nog zou richten op de merken Kate Spade, Juicy Couture en Lucky Brand. Het bedrijf verkocht Mexx voor 85 miljoen dollar aan The Gores Group, en sieradenmerk Monet en het eigen damesmodelabel Liz Claiborne - met daarin Liz Claiborne, Claiborne, Liz, Liz & Co., Concepts by Claiborne, LC, Elizabeth, LizGolf, LizSport, Liz Claiborne New York (LCNY) en Lizwear - voor een bedrag van 288 miljoen dollar aan J.C. Penney Company. Ook de merken Kensie, Kensiegirl en Mac & Jac werden verkocht, voor 40 miljoen dollar aan Bluestar Alliance.

Nu Mexx niet meer onder Fifth & Pacific Companies valt, is Juicy Couture het grootste merk binnen de holding. Maar afgelopen jaar rapporteerde het damesmodemerk een forse omzetdaling van 15,4 procent naar 161 miljoen dollar (121 miljoen euro). De omzet van Lucky Brand en Kate Spade in 2011 namen wel aanzienlijk toe. Lucky Brand rapporteerde een omzetstijging van 23,2 procent naar 137 miljoen dollar (103 miljoen euro) en Kate Spade groeide maar liefst 73,3 procent naar 110 miljoen dollar (83 miljoen euro).

Om aan te tonen wat de vooruitzichten zijn nu Fifth & Pacific Companies uitsluitend Kate Spade, Juicy Couture en Lucky Brand voert, publiceerde het modebedrijf ook alvast de direct-to-consumer omzet van de merken in de eerste twee maanden van 2012. Met name Lucky Brand groeit stabiel. In januari en februari steeg de omzet van het merk met respectievelijk 29 en 21 procent. Ook Kate Spade rapporteerde sterke cijfers: een 30 procent omzetstijging in januari en een omzetplus van 16 procent in februari. De omzet van Juicy Couture daalde ook in de eerste maanden van 2012; in januari rapporteerde het merk een daling van 8 procent en in februari een daling van 2 procent.

Juicy Couture is nu het grootste merk van Fifth & Pacific Companies
“Deze omzetcijfers en de bijbehorende bruto-marge uitbreiding maken ons optimistisch over aankomend jaar,” aldus William McComb, CEO van Fifth & Pacific Companies, over de recente cijfers. Maar een verwachting voor de omzet en winst over 2012, durfde McComb niet uit te spreken. De komende tijd gaat Fifth & Pacific Companies zich focussen op internationale expansie van haar drie merken.

Liz Claiborne werd in 1976 opgericht als merk voor werkende vrouwen. Nadat het modeconcern in oktober het eigen damesmodelabel Liz Claiborne verkocht, besloot het bedrijf een nieuwe naam aan te nemen. Fifth & Pacific Companies heeft met Lucky Brand, Kate Spade en Juicy Couture op dit moment 429 eigen winkels wereldwijd.

Foto: Kate Spade

Fifth & Pacific
Juicy Couture
Kate Spade
Liz CLaiborne
Lucky Brand
Mexx