Filippa K vindt nieuwe leider

Na het vertrek van Jon Abrahamsson in maart dit jaar heeft het Zweedse modemerk Filippa K een nieuwe CEO gevonden. Amelie Söderberg neemt vanaf eind november de leiding van het bedrijf over. Oprichtster Filippa Knutsson: "Amelie begrijpt ons

merk."

SöderbergFilippa K vindt nieuwe leider werkt momenteel nog als CEO bij het Zweedse Departments & Stores. Het bedrijf, dat net als de merken JC Jeans en Polarn O. Pyret onderdeel is van het concern RRB, ontwikkelt winkelconcepten voor warenhuizen en modemerken. "De jaren bij Departments & Stores waren voor mij interessant. Ik ben natuurlijk trots en blij dat ik nu CEO van Filippa K mag worden. Het bedrijf is uitgegroeid tot één van de meest bekende modemerken in Zweden en combineert een duidelijk en mooi design," zegt Sönderberg in een persbericht.

Filippa Knutsson - de ontwerpster die het merk Filippa K in 1993 oprichtte - is blij met de kersverse leider. "Ik kijk er naar uit om met haar te werken. Amelie begrijpt ons merk en onze producten zeer goed. En ze zal een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van Filippa K, zowel in Zweden als in het buitenland."

In 2001 werd Filippa K door een agent naar Nederland gehaald. In 2003 ging de eerste winkel in Amsterdam open, aan de PC Hooftstraat. Anno 2010 heeft het merk zo'n zestig verkooppunten in Nederland, waarvan vijf eigen winkels, in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Online wordt het merk verkocht bij de Haarlemse webwinkel Perfectly Basics.

Nederland was lange tijd de op één na belangrijkste afzetmarkt voor het merk dat bekend staat om de cleane, Scandinavische stijl. Maar Nederland werd ingehaald door Noorwegen.

Filippa K is actief in twintig landen met vijftig eigen winkels en verkooppunten bij meer dan 700 retailers als de Bijenkorf, Selfridges en Liberty. De meest recente omzetcijfers stammen uit 2011. Dat jaar boekte het bedrijf een omzet van 58 miljoen euro.

Volgens Knutsson is het modelabel succesvol, omdat Filippa K slow fashion brengt. Anderhalf jaar geleden zei ze daarover tegen NRC Handelsblad: “We zijn onderdeel van de modewereld, en we volgen de trends, maar we brengen ze op onze eigen manier. Draagbaar, en zo gemaakt dat het meer dan een seizoen mee kan. Normaal. Kalm. We nemen afstand van de hectiek. Simpele kleren van goede kwaliteit, dat kan heel verfrissend zijn."

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN