"Finale Diesel Awards was droom die uitkwam"
bezig met laden...
FashionUnited: In 2006 studeerde je af aan de Design Academy Eindhoven. In hetzelfde jaar won je de Dutch Design Award en kort daarna de European Fasion Award 2007. Hoe is dat gegaan?
JvdH: In 2006 presenteerde ik op de Graduation Show van mijn opleiding, een groot evenement. Mensen die mijn werk zagen, gaven me veel positieve feedback. Vooral mijn luxe backpack kreeg veel positieve reacties. Vervolgens werd deze reistas geselecteerd voor de Dutch Design Award en won ik de publieksprijs.
JvdH: Ik denk, dat ik dankzij deze prijzen in de finale stond van de Diesel Awards. Dat was echt een droom die uitkwam. Ik won de prijs helaas niet, maar ik ben toch opgevallen bij Diesel. Er waren wel duizenden aanmeldingen! Door de awards en finaleronde ben ik op veel plaatsen geweest waar ik mocht presenteren, zoals Moskou, Madrid en Boedapest.
FU: Je hebt ongetwijfeld veel aanbiedingen van merken gekregen om daar aan de slag te gaan als ontwerper. Waarom heb je toch voor een eigen label gekozen?
JvdH: Waarschijnlijk omdat ik heel eigenwijs ben, haha. Ik heb heel veel ideeën over mijn sieraden- en tassenlijn Jannissima. Die zou ik niet kunnen verwezenlijken als ik full-time voor een ander label zou werken.
FU: Op dit moment heb je een pand op een a-locatie in Eindhoven, waar je niet alleen je eigen ontwerpen verkoopt, maar ook van anderen. Waarom?
JvdH: Ik wil een platform voor ontwerpers zijn, daarom werk ik in mijn winkel volgens een shop-in-shop-concept. Dus afzonderlijke ruimtes voor ontwerpers, waar ze met naam en toenaam worden genoemd. Ik geloof erg in het verhaal van een product. Het gaat mij niet om consumeren, maar om inspireren.
FU: Wat is jouw inspiratiebron?
JvdH: De vrouw an sich, maar met name sterke vrouwen uit lang vervlogen tijden, zoals Marlene Dietrich. Zij droeg als een van de eersten een broek en zag er toch heel vrouwelijk uit. Met mijn ontwerpen wil ik dat ook, het karakter van een vrouw benadrukken en haar kracht accentueren.
FU: Behalve een goed ontwerper, ben je ook een commerciële ondernemer. Je werk ligt in zeventien winkels, je staat regelmatig in de geschreven media en een aantal bekende Nederlandse vrouwen (Do, Fiona Hering) zijn gespot met jouw ontwerpen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
JvdH: Ik ben meteen heel actief bedrijven gaan benaderen. Dus veel bellen, afspraken maken, beeldmateriaal sturen en goede promotieteksten schrijven. Daar heb ik wel een cursus voor gevolgd, hoor: 'PR in de Kunst'. Nu weet ik heel goed waar ik me op moet focussen. En, sinds kort maak ik ook gebruik van een pr-bureau.
FU: Wanneer je zoveel tijd stopt in de bedrijfsvoering, blijft er dan nog wel tijd over om te ontwerpen?
JvdH: Ik ben tijdens mijn studie getraind om automatisch op te letten en te observeren, net als adem halen. Dus al zou ik van beroep veranderen, ik zal altijd overal inspiratie in zoeken en bezig zijn met ontwerpen. Daar kom ik niet van af. Maar inderdaad, ik kan het me niet permitteren om de hele dag achter de naaimachine te zitten. Wel jammer, want dat blijf ik toch het allerleukste vinden. Maar als je een eigen bedrijf hebt, is het erg belangrijk dat alles goed loopt.
FU: Zoals?
JvdH: Overzicht houden. Dus werk zien liggen en mensen aansturen, maar ook inspiratie opdoen en ideeën leveren. Maar bovenal: enthousiast blijven. Dat doe ik door kleine, haalbare doelen te stellen. Je kunt nog zoveel goede ideeën hebben, maar je hebt er niets aan als je geen mogelijkheden en beperkingen ziet. Is er voor een idee bijvoorbeeld wel tijd en geld? Dat is ook iets waar creativiteit bij komt kijken.
FU: Kun je leven van je werk?
JvdH: Het gaat langzaamaan wel die kant op, maar het is geen vetpot. Ik investeer super veel in mijn label, zowel tijd als geld. Dus de winst is heel summier, omdat ik zoveel mogelijk investeer. Maar daar heb ik geen spijt van.
FU: Heb je nog tips voor startende ontwerpers?
JvdH: Ja, een cliché tip: blijf bij jezelf. En lef hebben, dat is ook erg belangrijk.