• Home
  • V1
  • Leads
  • Flagshipstore voor accessoiremerk Fab.

Flagshipstore voor accessoiremerk Fab.

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het was al een jaar een droom. Maar na de pop-up store die het Nederlandse accessoiremerk Fab. met Kerst had geopend, wist oprichtster Fabienne Chapot het zeker: ze wilde een eigen winkel, om de hele collectie met tassen, schoenen

en portemonnees uit te stallen. Toen ze een pand vond in de Hartenstraat, in de Amsterdamse Negen Straatjes, kon ze haar geluk niet op. "Het is zo moeilijk om hier tussen te komen."

Fabienne

Chapot rent heen en weer door de nieuwe flagshipstore van het Nederlandse accessoiremerk Fab. in de Hartenstraat. "Zijn de cocktails voor de opening al klaar?" roept ze. "En we moeten nog op de foto met het hele team." Buiten hangen hartvormige ballen - vanwege de Hartenstraat waar de winkel is gevestigd, maar ook omdat het trademerk van Fab. een hartje is - binnen staat de toonbank vol cupcakes en cocktailshakers. De winkel, met een groene wand, grote zwarte kast en visgraatvloer, is ingericht in de stijl van een Franse boetiek.

"Het is zo moeilijk om een winkel mooi in te richten," vertelt Chapot, die door haar medewerkers steevast 'Fab' wordt genoemd. "Natuurlijk wist ik wel een beetje hoe ik het wilde, maar om dat dan écht te doen." Ze riep daarom de hulp in van styliste Stella Willing. Zij moest zorgen dat de 750 tassen, portemonnees, clutches, iPadsleeves, schoenen en zonnebrillen goed uit de verf kwamen. De klus was extra moeilijk, omdat Chapot maar zo'n twee weken de tijd had om te beslissen hoe ze haar eerste eigen winkel er uit wilde laten zien. "Het was toeval dat ik in dit pand kon. Maar ik moest wel direct beslissen en er dan ook direct in."

Het zoeken naar een geschikt pand was een hele klus. Want hoewel Chapot het liefst haar winkel opende in de Negen Straatjes, is het daar lastig tussenkomen. Het fikse bedrag wat in de wijk soms wordt betaald aan sleutelgeld, hielp ook niet mee. "Op Ibiza ontmoette ik toevallig de eigenaar van dit pand. Hij twijfelde of Fab. wel groot genoeg was, maar hij gunde het ons ook om hier de winkel te openen." Maar kan het wel uit, een winkel op zo'n dure locatie? "Ja, onze tijdelijke winkel met Kerst was een groot succes. Terwijl die niet eens mooi was ingericht. En nu we hier een week open zijn, hebben we al ons target al gehaald."

Winkeliers reageerden volgens Chapot goed op haar plannen om een eigen winkel te openen. De accessoires van Fab. – in 2006 gelanceerd door Chapot – worden verkocht in vijftien landen en in Nederland bij ruim driehonderd winkels. "Niet iedereen stond natuurlijk te springen, ook niet toen we een webshop openden. Maar we hebben goed uitgelegd dat we denken dat de winkel het merk echt zal versterken. En met de winkeliers in de omgeving hebben we afgesproken dat ze het recht op retour hebben."

Veel tijd om in haar eigen winkel te staan, heeft Chapot niet. "Ik kom op een zaterdagmiddag wel graag aanwaaien. Ook voor een praatje met de klanten," zegt ze. Het begint ook alweer te kriebelen naar meer winkels. "Het liefst in Londen of Parijs," zegt ze dromerig. Dan heft ze haar cocktailglas om er op te proosten. “Cheers.”

Fab.