Flagshipstore voor label met comfortabele mode Braez
bezig met laden...
Een
Braez weer op de rit na doorstart
De geschiedenis van het Nederlandse modelabel Braez gaat terug tot 1997, toen het merk werd opgericht door Van Huffel en zijn jeugdvriend, ontwerper Tony Cohen. Binnen korte tijd groeide Braez uit tot een internationaal bedrijf met 800 verkooppunten in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Ook opende het bedrijf eigen winkels. Bij economische tegenwind verliep het uitbaten van eigen winkels niet soepel en na verloop van tijd begonnen de oprichters van mening te verschillen over de kern van het merk. Na een faillissement en een doorstart in 2004 besloot Cohen te focussen op het modemerk dat zijn naam draagt.Na Tonnie – zoals Van Huffel zijn jeugdvriend noemt – vertrok ook Van Huffel zelf bij Braez. Maar na een jaar keerde hij terug. “Ik vind het werk te leuk. Ik houd er van om dingen te creëren.”
Braez richt zich weer op comfortabele easy-to-live kleding
Het afgelopen jaar besloot de oprichter van Braez om het hele bedrijf om te gooien. Het oude team vertrok, slechts een aantal werknemers bleven. “We zijn nu met z’n zessen, vooral twintigers.” Van Huffel zocht nieuwe fabrikanten, een nieuw salesteam en nieuwe verkooppunten, zodat het merk bij winkels verspreid door Nederland ligt. Ook de collectie werd aangepakt. De kleding van Braez werd ontdaan van tierelantijnen en moest weer staan voor easy-to-live: comfortabele en multifunctionele items van materialen als zijde, jersey, katoen en kasjmier.“Ik
Braez heeft inmiddels weer verkooppunten in acht landen, naast Nederland in: Noorwegen, Zweden, Australië, Duitsland, België, Zwitserland en Denemarken. Ook heeft het modelabel sinds twee jaar een eigen winkel op Ibiza. Van Huffel: “Vroeger zaten we overal, maar nu niet meer. Dat moet langzaam groeien.”
Bovendien, de CEO gelooft niet dat multibrandwinkels een glorieuze toekomst wacht. “Vroeger kon ik bij twintig winkels liggen in Amsterdam, dat kan niet meer, want retailers hebben een bescherming nodig. Anderzijds valt Braez in een multibrandwinkel ook niet genoeg op. Daar zijn we te kalm voor. Dus we vragen om een speciaal plekje in de winkel, en tegenwoordig kan dat. Als merk moet je ook je best doen, zodat mensen je te gek vinden.” Hij wijst om zich heen in de gloed nieuwe winkel. “Dat kan op deze manier.”
En online? “Ik denk dat een merk tegenwoordig alles moet hebben: een eigen winkel, webshop. Je moet compleet zijn. Over drie weken opent de webshop voor consumenten. Ik had er nooit zo'n haast mee.” En meer winkels? “Ach, dat weet ik nog niet, we zijn ook nog een klein bedrijf.”