De economische malaise is niet alleen van invloed op het zakelijke klimaat maar zal op termijn ook in de mode terug te zien zijn. In Parijs start op 3 juni de Denim Première Vision, de belangrijkste vakbeurs voor denim- en jeansfabrikanten, met de stoffencollecties die in het najaar van 2010 alsspijkerbroeken in de winkels zullen liggen. Nu is de denimsector volgens kenners het minst 'crisis-gevoelig' van alle textielsegmenten, maar ook hier wordt het effect van het economisch klimaat gevoeld.
Thomas Dislich, directeur van Vicunha Europa dat in Zwitserland gevestigd is, signaleert dat leveranciers zich nog flexibeler moeten opstellen dan voorheen. "Merken en producenten wachten langer met bestellen. Het aantal voor-orders neemt af. Eind april kregen wij bijvoorbeeld nog orders binnen voor winter 2009." Het Braziliaanse Vicunha is met een productie van twaalf miljoen meter per maand één van de grootste denimproducenten ter wereld. Omdat Vicunha grote hoeveelheden uit voorraad kan leveren (3 day service is het motto van de fabrikant) heeft het bedrijf profijt van de huidige situatie. Volgens Dislich neemt als gevolg van de kortere-termijn strategie ook het productievolume dat in Europa wordt geplaatst toe. "Men gaat minder in het Verre Oosten produceren. Enerzijds om de vervoerskosten te beperken en anderzijds om tijd te besparen."
Maar ook in de denim-mode is de huidige crisis straks terug te zien. Trendwatchers voorspellen dat de pure indigo blue in de hoogste concentratie voor een intense kleur het belangrijkste jeansthema wordt voor het volgende seizoen (winter 2010). Dat geldt ook voor de 'gewassen' jeans die veel donkerder worder uitgevoerd dan voorheen. De vintage look blijft actueel, maar de distressed jeans (met slijtage-effect) is een stuk minder uitgesproken.