• Home
  • V1
  • Leads
  • Flinke omzetgroei in schoenenbranche

Flinke omzetgroei in schoenenbranche

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De schoenenbranche heeft in 2010 een omzetstijging van bijna 6 procent gerealiseerd. Dat blijkt uit de schoenenmonitor van Mitex. Met deze omzetgroei is het verlies van een jaar eerder (-4,4 procent) weer goedgemaakt. “Het is qua

omzetontwikkeling een goed jaar geweest om op terug te kijken,” zegt Dave Quadvlieg, branchemanager Schoenen. Volgens hem is de omzetgroei mede te danken aan de innovaties bij de merken, de populariteit van Birckenstock in de zomercollectie, van Uggs in de wintercollectie én de run op snowboots.

Over

het hele jaar genomen werden de herenschoenen –met een omzetplus van 6,7 procent het beste verkocht. In damesschoenen werd 6,4 procent meer omgezet en de omzet in kinderschoenen kwam 4,1 procent hoger uit. De omzet in kinderschoenen beleefde een piek in augustus en november. November was over de hele branche gemeten een goede maand, in december viel de verkoop tegen.

De schoendetailhandel loopt ieder seizoen tegen hetzelfde probleem aan, constateert de branchemanager. “Modellen die goed verkopen, kun je in het seizoen niet meer bijbestellen terwijl er wel vraag naar is. Er zijn voorzichtige bewegingen van merken om meerdere leveringen te gaan voeren, maar op grote schaal gebeurt het nog niet. Terwijl de consument er voor open staat om telkens geprikkeld te worden.” Dat laatste valt bijvoorbeeld af te lezen uit de verkoopcijfers van retailers met een modisch aanbod.

Een ander probleem is dat er vaak slechte of onvolledige leveringen werden gedaan: “Daardoor werden klanten teleurgesteld en in een later stadium komen ze echt niet allemaal terug,“ stelt Quadvlieg vast.

Kansen zijn er ook, constateert Quadvlieg. Het segment comfortschoeisel profiteert van de vergrijzende samenleving. Deze ondernemersgroep realiseert een gelijkmatiger omzetontwikkeling met minder pieken en dalen dan in het modische segment. Voorts krijgen consumenten meer oog voor kwaliteit en ook een groeiend bewustzijn dat bij duurzaam leven ook acceptabele leef- en werkomstandigheden in producerende landen horen. “In dat laatste zitten kansen voor retailers verborgen om zich te onderscheiden van de concurrentie,” meent hij.

Mitex
Modemonitor
MVO
schoenenbranche