Flinke omzetgroei in schoenenbranche
bezig met laden...
Over
De schoendetailhandel loopt ieder seizoen tegen hetzelfde probleem aan, constateert de branchemanager. “Modellen die goed verkopen, kun je in het seizoen niet meer bijbestellen terwijl er wel vraag naar is. Er zijn voorzichtige bewegingen van merken om meerdere leveringen te gaan voeren, maar op grote schaal gebeurt het nog niet. Terwijl de consument er voor open staat om telkens geprikkeld te worden.” Dat laatste valt bijvoorbeeld af te lezen uit de verkoopcijfers van retailers met een modisch aanbod.
Een ander probleem is dat er vaak slechte of onvolledige leveringen werden gedaan: “Daardoor werden klanten teleurgesteld en in een later stadium komen ze echt niet allemaal terug,“ stelt Quadvlieg vast.
Kansen zijn er ook, constateert Quadvlieg. Het segment comfortschoeisel profiteert van de vergrijzende samenleving. Deze ondernemersgroep realiseert een gelijkmatiger omzetontwikkeling met minder pieken en dalen dan in het modische segment. Voorts krijgen consumenten meer oog voor kwaliteit en ook een groeiend bewustzijn dat bij duurzaam leven ook acceptabele leef- en werkomstandigheden in producerende landen horen. “In dat laatste zitten kansen voor retailers verborgen om zich te onderscheiden van de concurrentie,” meent hij.