FNG Group wil meer voet aan de grond in Nederland
Door FashionUnited
bezig met laden...
Het aantal winkels van de Belgische FNG Group groeide van 45 naar 61 winkels. Toch wordt de groepsomzet nog altijd voor zo’n 50 procent gerealiseerd in wholesale-verkoop. De omzet uit groothankel nam het afgelopen boekjaar met 4 procent toe.
Volgens Dieter Penninckx, algemeen directeur van het modebedrijf, is de sleutel tot succes vooral de doelbewuste keuze voor Belgische mode. Toch startte het bedrijf het afgelopen jaar met de formule Baker Brigde, dat zich focust op de Nederlandse markt en volledig door een Nederlands team wordt ontworpen. Het nieuwe merk was een gevolg van de integratie met het Nederlandse bedrijf Mark Bakker Agenturen, in mei dit jaar. Stylist Miranda Bakker, de vrouw van Mark Bakker, ontwerpt de collecties. “Sportief, klassiek en heel modisch,” aldus de ontwerpster. Momenteel heeft Baker Brigde meer dan 170 verkooppunten in Nederland, vooral multibrandboetieks. In België zal het merk in januari 2012 onder andere bij AS Adventure verkrijgbaar zijn.
Dieter Penninckx: "De groeicijfers bewijzen dat de doelgroep, de ‘meerwaarde zoeker’ ook in moeilijkere tijden aandacht blijft geven aan mode en kwaliteit. Door nu te kiezen voor een Nederlands concept in de Nederlandse markt willen we het succes verder geografisch uitbreiden.”
Ambities voor de Nederlandse markt zijn niet nieuw bij FNG. Afgelopen zomer liet Pennickx al weten aan FashionUnited dat Nederland nu aan de beurt zou zijn. Een kapitaalinjectie van 6 miljoen euro moest daar aan meehelpen. Inmiddels is ook de eerste Fred & Ginger winkel geopend. Nu wil FNG de bestaande collecties breder in de Nederlandse markt plaatsen.
FNG Group werd eind 2003 opgericht door drie jonge civiel ingenieurs. Het beursgenoteerde modebedrijf is bekend van modeformules CKS, Van Hassels, Fred & Ginger en startte dit jaar met Baker Brigde. FNG verdeelt haar collecties in meer dan duizend multibrandshops in verschillende landen en heeft een vijftigtal eigen winkels in België. In april dit jaar werd bekend dat het bedrijf een minderheidsbelang van 17 procent verkocht aan ondernemer Emiel Lathouwers, oprichter van AS Adventure en grootaandeelhouder bij Le Pain Quotidien. Met de opbrengst van circa zes miljoen euro wil het bedrijf onder meer werken aan de uitbreiding van de retailtak in België en Nederland.
Foto's: Baker Brigde
Baker Bridge
FNG Group NV
Fred and Ginger
Mark Bakker Agenturen
Van Hassels