• Home
  • V1
  • Leads
  • Forever 21 komt naar Nederland

Forever 21 komt naar Nederland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Amerikaanse young fashion keten Forever 21 komt naar Amsterdam. In het laatste kwartaal van 2013 zal de keten haar eerste Nederlandse winkel openen in Rokin Plaza, een pand gevestigd aan het Rokin én de Kalverstraat

in de hoofdstad. Dat heeft vastgoedontwikkelaar Emmes Group vandaag bekend gemaakt.

Em

mes Group heeft een huurovereenkomst gesloten met Forever 21. Het bedrijf kocht het bewuste pand, dat sinds 2007 grotendeels leeg stond, in juli 2010 voor 31 miljoen euro. Emmes Group laat weten dat de werkzaamheden voor de verbouwing inmiddels zijn gestart. Het Amsterdamse vlaggenschip van Forever 21 telt straks vijf verdiepingen en beslaat circa 4500 vierkante meter.

De keten heeft in 2010 de eerste Europese winkels geopend in Birmingham en Dublin. Inmiddels zijn daar filialen in Wenen, Brussel, Barcelona en Antwerpen bijgekomen. In Nederland vestigde Forever 21 zijn Europese hoofdkantoor en distributiecentrum, alleen het eerste filiaal in ons land liet even op zich wachten.

Forever 21 ging in 1984 in Los Angeles van start en is uitgegroeid tot een internationale modeketen met meer dan vijfhonderd vestigingen wereldwijd. Het bedrijf is opgericht door Don Won Chang die in de jaren 80 vanuit Korea naar de Verenigde Staten emigreerde. Chang werkte bij een bezinepomp en het viel hem op dat in de mooiste auto’s vaak mensen reden die werkzaam waren in de mode-industrie. Dat was het begin van zijn eerste winkel Fashion 21 in Highland Park, waar hij goedkope versies verkocht van de kleding die in dure modezaken in het centrum van de stad hing. Don Won Chang herinvesteerde zijn winst door elk half jaar een nieuwe winkel te openen en veranderde de naam later in Forever 21.

FashionUnited sprak vorig jaar met Linda Chang, dochter van oprichters Don Won en Jin Sook Chang en marketing manager bij Forever 21. "Om erachter te komen wat zijn klanten precies wilden, sprak mijn vader dagelijks met hen in zijn winkels. Hij produceerde alleen kleding die aan de vraag voldeed.” Deze directe relatie met de consument is volgens Chang de sleutel tot het succes van de keten. “Mijn vader zag in de jaren 80 een gat in de markt voor betaalbare, modieuze kleding en sindsdien zijn we met onze klanten meegegroeid." Want naast trendy mode voor tieners is de winkelketen door de jaren heen ook mannenkleding en ‘Love 21’, een lijn voor oudere werkende vrouwen, gaan verkopen.

Over de concurrentie met andere fast fashion ketens zoals H&M, Primark en Zara zegt Chang: “Zolang we in ons achterhoofd houden dat we ooit begonnen zijn om de klant precies datgene aan te bieden waar ze naar op zoek is, dan ben ik er zeker van dat het een succes blijft. We onderscheiden ons op de markt met ons uitgebreide assortiment, door de collecties dagelijks aan te vullen en actief te zijn op social media.”

Forever 21 is niet de eerste internationale modeketen die brood ziet in de Nederlandse markt. Primark is in Zaandam, Hoofddorp en Rotterdam een groot succes, Hollister heeft zijn komst aangekondigd en ook Topshop en Marks & Spencer worden op termijn verwacht.

Beeldimpressie gebouw: ZZDP Architecten

Forever 21
Forever21