Forever 21 viert opening met modebloggers in Amsterdam
bezig met laden...
Eigenlijk zou Forever 21 al in het laatste kwartaal van 2013 zijn deuren openen voor de Nederlandse consument, maar het bedrijf liep flinke vertraging op tijdens de verbouwing. Hoewel de grote ingang van de Amsterdamse vestiging ook op de openingsavond nog onder constructie was en timmermannen binnen op het laatste moment nog met ladders in de weer waren, mochten de gasten na een half uur wachten dan toch naar binnen.
Met bloggers en een postercampagne probeert Forever 21 consumenten te trekken
Offline zette het modebedrijf een postercampagne met als slogan ‘The wait is over’ in op trein- en metrostations om heel Nederland op de hoogte te stellen dat de winkel na twee jaar dan toch echt open is. De enige die ontbrak was de global public relations manager van Forever 21 die speciaal was ingevlogen om bij de opening aanwezig te zijn, maar vanwege een voedselvergiftiging verstek moest laten gaan.
De Amsterdamse vestiging is, net als alle andere Forever 21 winkels, sober ingericht. Fel licht, witte muren en vloeren en minimalistische stalen kledingrekken, waardoor alle aandacht uit kan gaan naar de kleding. De retailer, die qua prijscategorie tussen Primark en H&M in zit, richt zich in tegenstelling tot zijn breed geörienteerde concurrenten op één duidelijke doelgroep: modeliefhebbende tieners.
Voor de zomercollectie heeft het ontwerpteam, dat de laatste trends nauwlettend in de gaten houdt om daar direct op in te spelen, zich overduidelijk laten inspireren door streetstyle foto’s van het populaire muziekfestival Coachella. Afgeknipte jeansshorts waar menig festivalbezoeker in wordt gespot zijn dan ook in verschillende wassingen verkrijgbaar, net als zwierige maxi-rokken, bohemien jurkjes met bloemenprints, seventies flaphoeden, veterlaarzen met panterprint en petten voorzien van ananasprints en bloemenkransen.
Dat de formule daarmee ook in Nederland een gat in de markt lijkt te vinden naast concurrenten Zara, H&M en Primark, blijkt wel uit de eerste reacties. Via Instagram stromen foto’s binnen van enthousiaste shoppers over hun nieuwe aankopen, waarop reacties worden achtergelaten van ‘jaloerse’ consumenten die ‘niet kunnen wachten tot zaterdag’, de dag waarop de winkel officieel zijn deuren opent voor publiek. De eerste vijfhonderd klanten ontvangen die dag een welkomstcadeau in de vorm van een cadeaubon van 21 euro.
Het filiaal in Amsterdam maakt deel uit van Forever 21's Europese expansie
Het nieuwe filiaal in Amsterdam maakt onderdeel uit van de Europese expansie van de keten, die inmiddels ook winkels in Wenen, Brussel, Barcelona en Antwerpen heeft. Wereldwijd heeft het bedrijf meer dan 600 winkels in meer dan 20 landen. En dat terwijl de retailer volgende week pas 30 jaar bestaat.Forever 21 ging in 1984 in Los Angeles van start. Het bedrijf is opgericht door Don Won Chang die in de jaren tachtig vanuit Korea naar de Verenigde Staten emigreerde. Chang werkte bij een benzinepomp en het viel hem op dat in de mooiste auto’s vaak mensen reden die werkzaam waren in de mode-industrie. Dat was het begin van zijn eerste winkel Fashion 21 in Highland Park, waar hij goedkope versies verkocht van de kleding die in dure modezaken in het centrum van de stad hing. "Wat dertig jaar geleden begon met een vestiging, is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat al onze verwachtingen heeft overtroffen," aldus Chang.
Stephanie Broek
Foto 1: Forever 21
Foto 2: @anoukoceanne