'Formele' herenmode op catwalks Parijs en Milaan
bezig met laden...
I
Net zoals bij damesmode is het aanbod dat we deze herfst uiteindelijk in de herenmodewinkels zullen zien breed. Er is echter ook altijd een grote lijn die door de belangrijkste collecties loopt en waaraan elementen van de huidige modetijdgeest te herkennen zijn. In Milaan zagen we bijvoorbeeld een formeel silhouet, de terugkeer van het pak en de overjas, maar niet altijd in de klassieke zin van het woord. Bij Prada vielen de maatjassen met dubbele rij knopen op, kleuren zoals diep bordeauxrood en donkerpaars en kleine ruitdessins die deden denken aan de jaren twintig, maar met een nieuwe, moderne uitstraling. Gucci keerde terug naar de retro glam - waarmee het merk ongetwijfeld zijn Aziatische klanten een plezier doet - maar formele kledingstukken zoals een turkooizen huisjasje zagen er nieuw en fris uit.
Twee van de beste modeshows in Milaan waren van de Britse ontwerper Neil Barrett, een van de weinige merken wier consistente rock & roll silhouetten modern en aantrekkelijk blijven. Zijn kracht ligt in het ontwerpen van mooie pantalons en toffe jassen, wat hem tot een onfeilbare commerciële hit maakt. Zijn kleurenpalet bestaat uit een verleidelijke combinatie van zwart, wit en grijs met kleuraccenten, maar nooit te opzichtig. Nieuwkomer Andrea Pompilio had ook een opvallende show. Hij presenteerde een collectie moderne sportkleding met veel textuur en definitie en gemakkelijke, draagbare kleding zoals parka’s en combatbroeken.
Z Zegna, met als nieuwe creatief leider Paul Surridge, voormalig hoofd menswear bij Jil Sander, had eveneens een interessante show. Surridge die aan Central Saint Martins heeft gestudeerd, toonde een breed scala aan technische stoffen en bovenkleding. Behalve formele outfits, zoals een jasje met dubbele rij knopen op een nauwsluitende
broek, zagen we ook hoodies en gebreide kledingstukken.
D
Yves Saint Laurent schoof kleur terzijde en opteerde voor glamour. Zijn modellen waren voornamelijk gekleed in het zwart, een kleur waar ook Ricardo Tisci van Givenchy dol op is. De YSL collectie bestond uit scherp gesneden maatpakken, ondermijnd door een tegendraadse punk-deluxe geest. Leer was een belangrijk element - als detail in mouw, kraag- en motorjackstijl, maar nooit opzichtig.
Niet alle modeshows in Parijs waren zo chic. De Japanse ontwerper Junya Watanabe haalde zijn inspiratie uit werkkleding. Hij presenteerde een collectie parka’s in gladde stoffen en outdoor jassen in tweed en denim, die werden gecombineerd met overals en leren patchwork broeken - allemaal in frisse, ongewassen afwerkingen.
De AW 12 modeshow van Paul Smith miste het vooruitstrevend elan dat zoveel andere ontwerpers, vooral in Parijs, wel hadden. De meest interessante outfits bestonden uit fel gekleurde truien over neonkleurige T-shirts. Desondanks ontving Sir Paul Smith deze week de prestigieuze 'City of Paris' prijs. Blijkbaar doet hij toch iets goed!
Van onze correspondent
Foto's: Neil Barrett, Gucci, Andrea Pompelio