Fragile breidt merk fors uit
bezig met laden...
Fragile werd in 1990 opgericht. Nathalie Vleeschouwer opende een winkel in Antwerpen en verkocht daar zwangerschapskleding van eigen hand. “Ik was heel jong toen ik begon, 22 jaar, en zelf nog nooit zwanger geweest. Positiemode trok mij aan omdat het een zachtere wereld leek dan de modewereld waar ik op de academie in Antwerpen mee in aanraking kwam," zei zij eerder dit jaar in een gesprek met FashionUnited. De eerste winkel in Antwerpen liep direct goed. Het aantal aanvragen steeg en na verloop van tijd startte zij een groothandel. Tien jaar geleden werd de stap naar het buitenland gezet. In 2003 maakte Fragile een fikse groeispurt door en werd de omzet in een jaar tijd verdubbeld. De expansie is naar eigen zeggen vooral te danken aan het feit dat bestaande klanten volledig voor het merk kiezen. “Bij sommige boetieks bestaat het aanbod voor 90 procent uit Fragile.” Inmiddels heeft het merk verkooppunten in heel Europa, Korea, Japan en de Verenigde Staten. Er zijn ook drie flagschip stores; twee in België en sinds 2008 ook één in Nederland. Binnenkort moet een vierde in Moskou open gaan. Er is volgens Vleeschouwer de afgelopen tien jaar binnen het segment veel vooruitgang geboekt. “Mode voor zwangeren is uit het verdomhoekje getrokken. Het is tekenend dat er nu aparte winkels voor positiemode zijn, die waren er toen ik begon nog niet.”
Het nieuwe merk ‘Nathalie Vleeschouwer’ - dat de naam draagt van de ontwerpster - is een premium merk, bedoeld voor de zwangere vrouw die graag "extremer" gekleed gaat. “Het is een sensueel chique collectie vol glamour,” meldt het persbericht. Met materialen als zijde, linnen, parels en glitters biedt het ook een uitweg uit de algehele malaise. Of zoals de ontwerpster het zelf stelt: “Wie wil in sombere tijden niet af en toe schuilen in een schitterende droomwereld?”
In januari en februari is Fragile aanwezig op drie modebeurzen; CPD in Düsseldorf, Who’s Next in Parijs en Pitti Bimbo in Florence.Foto: Fragile s/s 09