• Home
  • V1
  • Leads
  • Francisco van Benthum wil met eigen winkel groeien

Francisco van Benthum wil met eigen winkel groeien

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Zijn allereerste modeshow tijdens Amsterdam Fashion Week in 2004 opende Francisco van Benthum met een voorwoord. Acht jaar, twee modeprijzen, een samenwerking met Specsavers en verkooppunten in binnen- en buitenland later, besloot de

mannenmodeontwerper opnieuw een bijzonder moment in zijn carrière in te leiden met een voorwoord: de opening van zijn eerste eigen winkel aan de Amsterdamse Herenstraat.

“Dit is een grote stap in mijn ambitie om nog verder uit te breiden,” vertelde Van Benthum, die vier jaar lang een winkel in Amsterdam Oud-Zuid deelde met Alexander van Slobbe. Om groter te worden en een bredere doelgroep aan te spreken, besloot hij een eigen winkel te openen in de binnenstad van Amsterdam. Het Mode Stipendium van het Prins Bernard Cultuurfonds dat eerder dit jaar aan de ontwerper werd toegekend en waar 50.000 euro aan verbonden is, kwam precies op het juiste moment.

“Sinds 2010 ben ik bezig nog groter te worden. Oud-Zuid was zo’n specifieke plek; daar moesten klanten echt naartoe komen. Dat werkte toen, maar nu is het merk groter geworden. Toen deed de kans zich voor om dit pand over te nemen en kwam het Mode Stipendium op mijn pad, waardoor ik wist: ‘Nu moet ik de stap zetten’,” aldus de ontwerper.

Voor de inrichting stond het uitgangspunt van Van Benthums ontwerpfilosofie centraal: archetypische mannenkleding en formeel kleedgedrag gemengd met subtiele details voor een moderne uitstraling. In de winkel is deze grens tussen klassiek en modern ook terug te vinden in subtiliteit. De donkergrijze muren, een licht bronzen vloer, zwarte rekken en warme verlichting nijgen naar retro herenwinkels. Hier en daar is een handjevol accessoires aangebracht, zoals een geiten schedel in een stolp, waardoor de winkel net als zijn collecties toch in deze tijd past.

In zijn nieuwe lente/zomercollectie voor 2013 die de ontwerper in zijn winkel presenteerde, gaf hij klassiekers als het pak en het overhemd een nieuwe draai. Manchetten zaten niet alleen aan mouwen van een overhemd, maar ook aan het uiteinde van broekspijpen. De korte mouwen van een T-shirt en een blouse rolde hij op en sokken droegen de modellen niet onder, maar over hun broek waardoor een subtiel poffend effect ontstond. Voor de trenchcoat creëerde Van Benthum een herenvariant op Diors befaamde New Look door de schouders breder te maken, de onderkant van de jas wijd te laten uitlopen en met een ceintuur een smalle taille te scheppen.

“Ik probeer steeds een stapje verder te gaan,” legde de ontwerper na de show uit. “In mannenmode geldt een bepaald kader waarin je kunt werken. Ik probeer die grens op te zoeken en daar overheen te gaan. Zo horen mannen formeel de bovenste knoop te sluiten. Die regels heersen nog steeds, kijk maar eens naar presidenten. Dat beperkte kader vind ik heel interessant, bijna intrigerend. Door de vaste elementen anders te vouwen, kledingstukken een nieuwe proportie geven en met details te werken wil ik de man met kleine stappen meenemen en over de drempel helpen.”

Stephanie Broek

Francisco van Benthum