• Home
  • V1
  • Leads
  • Franse retailers voor meer structuur in uitverkoop

Franse retailers voor meer structuur in uitverkoop

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De sale houdt niet alleen Nederlandse winkeliers bezig. Ook in Frankrijk willen modewinkels meer regelmaat in de uitverkoop. Nu mogen retailers in Frankrijk, naast twee vaste uitverkoopperiodes, zelf twee weken kiezen om hun goederen

af te prijzen. Dat zorgt maar voor verwarring, vinden de Fransen.

De
Fédération Nationale de l’Habillement (Nationale Modefederatie) startte een onderzoek naar de uitverkoop. Binnen enkele dagen ontving de organisatie 1400 reacties. De conclusie: zelfstandig detaillisten willen af van de 'soldes flottants'; de twee flexibele uitverkoopweken, naast de door de overheid vastgestelde opruimingsperiode. 94 procent van de respondenten zegt af te willen van de flexibele uitverkoop. 34 procent zegt nu al geen gebruik te maken van de mogelijkheid voor extra koopjesweken.

De uitvoering van de flexibele uitverkoop is volgens zelfstandig ondernemers te complex. En het zou nauwelijks extra geld in het laatje brengen. 97 procent van de respondenten zegt dat de soldes flottants voor verwarring zorgt bij consumenten. Kledingstukken kunnen immers op elk moment plots goedkoper worden.

Van de ondernemers die de flexibele uitverkoop wel toepassen, plakt 36 procent een week achter de twee vaste uitverkoopperiodes. 38 procent van de respondenten prijst artikelen in een andere tijd van het jaar af, bijvoorbeeld in mei en juni.

De Fédération Nationale de l’Habillement roept de Franse politiek op om wat te doen met de resultaten van het onderzoek. De minister van Handel, Ambacht en Toerisme, Sylvia Pinel, kondigde afgelopen zomer al aan de flexibele uitverkoop opnieuw te zullen beoordelen. Het is namelijk niet voor het eerst dat de wet ter discussie staat. De Franse Kamer van Koophandel sprak zich een jaar geleden al negatief uit over de regels rond de opruiming. De soldes flottants bleef echter bestaan om consumenten te beschermen. Voor consumenten zou de mogelijkheid om producten in de uitverkoop aan te schaffen, in deze economische barre tijd, bittere noodzaak zijn.

De Franse Uitverkopenwet werd in 2008 gemoderniseerd, door de invoering van de soldes flottants. Pinel heeft een rondetafelgesprek aangekondigd over het onderwerp.

In Nederland is momenteel ook een discussie over de uitverkoop. Jeanine van Eerd, eigenaresse van agentschap en distributeur Van Eerd Fashion Group, wil met moderetailers afspreken dat de sale in het vervolg begint op 1 juli en 1 januari. Via de Facebookpagina die ze in het leven riep, hebben inmiddels bijna 600 winkeliers zich aangesloten bij het project.

Lees ook:
Over de Uitverkopenwet in Nederland.
Het interview met Jeanine van Eerd over haar plan om de uitverkoop te reguleren.

Uitverkoop
uitverkopenwet