Franse stad Lille moet fast fashion-hoofdstad worden
bezig met laden...
Bijna
Samen met Tissu Premier, een beurs voor stoffen- en fournituren, moet Lille zich dan ook gaan richten op de grote winkelketens, onder de gezamenlijke naam ‘Fast Fashion Lille’. Er werd gekozen voor de Noord-Franse stad, omdat 80 procent van de grote Franse retailers gevestigd is in het noorden van het land. Bovendien is het maar een half uur reizen vanaf Brussel en een uur vanuit Londen. Om de stad echt op de kaart te zetten werd Tissu Premier een jaar geleden al verplaatst van september naar juni. “Dat past beter bij het ritme van de buyers,” zegt Sandrine Dervin. “Bovendien zijn we zo weer de eerste beurs, want dat betekent ‘tissu premier’.”
Ook de Parijse inkoopbeurs Fatex, met tweehonderd standhouders, veelal uit Azië, op het gebied van producenten en confectie-leveranciers, is vervroegd en vindt nu tegelijkertijd plaats met Who’s Next-Pret à Porter in Porte de Versailles. Een week later staat de beursruimte in het teken van stoffen, lingerie en beachwear voor de beurzen Mode City en Interfilière, waar meestal zo’n tweehonderd Nederlandse inkopers en winkeliers op afkomen. Mode City komt dit jaar voor het eerst met een peronal shopper service voor inkopers. “Om inkopers te helpen zoeken naar geschikte merken voor in de winkel. Hulp op het gebied van vluchten, hotels en contacten met leveranciers, boden we al,” zegt Dervin.
Net als een half jaar geleden, op Salon International de la Lingerie, is er volgens Dervin nog altijd een trend voor shapewear. Verder willen vrouwen in het dagelijks leven een godin zijn. Dervin: “Vrouwen verlangen van hun lingerie dat het comfortabel is, praktisch en mooi.” Qua stijl ziet ze trends op het gebied van broderieën, mystiek en nature inspirerd. Voor badkleding zou het steeds meer draaien om de pasvorm en er vrouwelijk uitzien.
De verkoop van badmode groeit gestaag in Europa, zo blijkt uit marktonderzoek van Mode City. Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en Groot Brittannië, zijn de grootste markten. Dervin geeft vier bijzondere redenen voor de groei: “Vakanties blijven belangrijk, vrouwen kopen graag nieuwe bikini’s omdat ze vinden dat ‘ze het waard zijn’. Ook is er meer aandacht voor gezondheid en gaan ouderen meer zwemmen als sport. Tenslotte stimuleert global warming de markt.” Interessante ontwikkeling daarbij is volgens Dervin dat bikini’s en badpakken voorheen veelal werden gebruikt voor èn sport èn zonnebaden, maar dat daar nu aparte badkleding voor wordt aangeschaft.
Over potentie op de Aziatische markt is de marketing manager sceptisch. “Azië is een belangrijke markt in de toekomst, maar het gaat langzaam. Aziaten tonen niet graag hun lichaam bij een zwembad. Bovendien is bruin zijn daar niet in de mode. Mensen willen graag een lichte huidskleur.”
Foto klein: Tissu Premier
Foto groot: Mode City