Frédérique Constant maakt jongerenhorloge
bezig met laden...
Het idee voor Frédérique Constant werd twintig jaar geleden geboren uit een voorliefde voor horloges. Op een doorreis door Zwitserland op weg naar Italië kwam het tweetal in een juwelierszaak terecht. “Ze hadden daar prachtige horloges, maar die waren allemaal exorbitant duur”, vertelt Stas-Bax. Ook had de juwelier een eigen label van mechanische horloges. Deze waren aantrekkelijk geprijsd. Ze kochten er een en zo is het balletje gaan rollen.
Stas-Bax en haar echtgenoot gingen in de avonduren met het idee voor een eigen, betaalbaar horlogelabel aan de slag. “We werkten allebei bij grote bedrijven, maar dat was niet wat we zochten. We wilden onafhankelijk zijn.” In 1991 werd het tweetal overgeplaatst naar Hong Kong. In datzelfde jaar maakte het echtpaar zes prototypen en ging daarmee in 1991 naar een horlogebeurs. “Een Japanner bleek geïnteresseerd en bestelde driehonderd stuks. Paniek. Want hoe gingen we dat in ’s hemelsnaam produceren?” Stas-Bax zegde haar baan op en stortte zich volledig in het horlogevak. In ’97 verhuisde zij met haar echtgenoot naar Genève en ‘the rest is history’; Frédérique Constant, een contaminatie van familienamen uit beider families, staat tegenwoordig in de top-30 van Zwitserse horlogemerken.
De horloges van Frédérique Constant worden gekenmerkt door een rond aflopende kast, opvallende details in de wijzerplaat en een gedecoreerd uurwerk. Ze worden op dit moment verkocht bij 2500 verkooppunten in 75 landen. De prijs ligt tussen de 360 en 2500 euro, met enkele uitschieters naar boven want ‘het concept is een mooi Zwitsers horloge aan te bieden tegen een goede prijs’.
Beeld: Het juniorhorloge van Frédérique Constant