• Home
  • V1
  • Leads
  • FSHN: een online winkeletalage

FSHN: een online winkeletalage

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Als inwoner van Den Haag dacht hij, lopend door Amsterdam: wat zijn nou eigenlijk leuke winkels? Een app op zijn telefoon leek Justus Verhoeven de oplossing. Twee jaar later is het gelukt. Deze week ging de applicatie voor smartphones de lucht in.

Nu alleen met Amsterdamse winkels die Verhoeven heeft gestrikt, maar Den Haag en Rotterdam moeten snel volgen.

FSHN

heet de app die Justus Verhoeven heeft ontwikkeld. Het doet denken aan winkeloverzichten als Shopgids.nl en Baps.nu, waarbij consumenten kunnen aangeven wat voor soort kleding of merk ze zoeken en de apps vervolgens aangeven bij welke fysieke winkel dat kan in hun buurt. Maar FSHN – voor wie het nog niet zag: Fashion – is anders, meer een etalage, meent Verhoeven. “Retailers kunnen drie kledingstukken kiezen, die consumenten te zien krijgen op hun telefoon. Elke dag kunnen ze die kledingstukken vervangen, en zo hun klanten verrassen. Consumenten kunnen aangeven wat ze mooi vinden, waardoor alleen verschijnt wat er voor hen toe doet.”

Zo’n honderd winkeliers en modemerken heeft hij inmiddels gestrikt, waaronder Ilja Visser, Blue Blood, Kiboots en Velour. De meeste deelnemende bedrijven zijn gevestigd in Amsterdam, de rest in Rotterdam, Den Haag en ook een paar in Utrecht. “Ik ben gewoon de shops ingelopen, met een iPad onder mijn arm,” legt Verhoeven zijn strategie uit. Maar niet iedere winkel wil hij toelaten. “Wel leuke winkels. Unieke boetieks. In Amsterdam heb ik nu veel winkels uit de Negen Straatjes, de Haarlemmerstraat en de Utrechtsestraat. Retailers kunnen zich aanmelden, vervolgens wordt er gekeken of de winkel past bij FSHN.”

Deelname kost retailers 27 euro per maand, de eerste twee maanden zijn gratis op proef. Een slimme zet; bij Ready to Fish – het label van ontwerpster Ilja Visser – laten ze weten het project als een tryout te zien. En ook Audrey Weeren van Vezjun, een modewinkel aan de Rozengracht en een collectief van vier jonge ontwerpers, laat weten dat de gratis proefperiode haar over de streep heeft getrokken. “Absoluut, want we hebben weinig budget voor externe communicatiemiddelen.”

Weeren was nog wel sceptisch toen Verhoeven binnenstapte met zijn iPad. “Ik vind het een leuk idee met potentie. Een nieuwe manier van klantenwerving,” zegt ze. “Het staat of valt wel met de naamsbekendheid van FSHN. Als je eenmaal dat appje op je telefoon hebt, dan werkt het wel denk ik. Maar hoe komen mensen er achter dat de app bestaat?” En blijft Vezjun aangemeld bij FSHN na de gratis maanden? “Moeilijk om te zeggen. Ik hoop dat klanten die via FSHN naar onze winkel komen dat zeggen, anders is het lastig te meten.”

Hoewel onderzoeksbureau Nielsen deze week meldde dat apps alweer exit zijn en consumenten de voorkeur geven aan mobiele websites, heeft Verhoeven het volste vertrouwen in zijn applicatie die hij voor consumenten een experience noemt, en voor retailers een krachtige tool. Hij is druk met het bezoeken van winkels, en het helpen van ontwerpers met het uploaden van hun producten. FSHN is gratis te downloaden in de AppStore. Een versie voor Android volgt nog.


FSHN