Fysieke winkels weinig last van eigen webwinkel
bezig met laden...
Drie
“Er is nog genoeg samenwerkingsvoordeel te winnen,” zegt Dennis van Ameijden, partner bij PwC in een persbericht. Hij doelt er vooral op dat online en offline winkels niet functioneren als twee op zichzelf staande operaties, maar dat er gezocht moet worden naar synergie tussen de kanalen. “Bijvoorbeeld door mensen via online naar fysieke winkels te trekken en vice versa of door klantgegevens voor beide kanalen te gebruiken.”
Vorig jaar bleek al uit een studie van brancheorganisatie CBW-Mitex en ABN-Amro, dat retailers moeten beseffen dat het in hun eigen voordeel is dat de merken die ze verkopen een webshop openen om een sterk merk te blijven. Want consumenten willen in de toekomst zowel online als offline shoppen. Als oplossing voor het conflict tussen retailer en webwinkel, hielden verschillende modemerken zich al bezig met alternatieve webshops. Zoals het Italiaanse merk Rinascimento dat vorig jaar startte met een concept waarbij klanten de producten ophalen bij de retailers en de kleding in de zaak kunnen passen. En het webshopconcept van Enelle houdt in dat winkeliers in de buurt van de consument een deel ontvangen van het bedrag dat online besteed wordt.
De meeste winkeliers gaven in het onderzoek van PwC en de Hogeschool van Amsterdam aan voor een multichannel strategie te kiezen om de verkoop te verhogen en meer consumenten te trekken. Ook werd ‘meer bezoekers naar de stenen winkels genereren’ een veelvuldig genoemd; 55 procent van de ondervraagden noemde deze reden.
Nederland was in 2010 goed voor 555 miljoen euro euro online omzet in kleding en schoenen, concludeerden Thuiswinkel.org en Blauw Research. En in de zomer van 2011 zou er sprake zijn geweest van een groei van 16 procent, door het slechte zomerweer.