• Home
  • V1
  • Leads
  • Gallery2020: 'Wij willen klein blijven'

Gallery2020: 'Wij willen klein blijven'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het is rustig maandagochtend op de tweede editie van de Antwerpse beurs Gallery2020. De modevakbeurs die plaatsvond op 7 en 8 augustus, is niet alleen stil maar lijkt ook een stuk kleiner dan bij de eerste editie in februari. Toch klinkt uit de monden

van betrokkenen geen onvertogen woord. Exposanten zijn positief en Luc Paeme van beursorganisatie Fairsconsult zit zelfs vol uitbreidingsplannen voor de toekomst.

"We hebben zo'n 10 procent minder standhouders en 10 procent minder bezoekers dan de vorige keer," zegt Luc Paeme maandagochtend, maar in de wandelgangen werd het aantal bezoekers lager ingeschat. Met zo'n 280 merken en 55 stands vult Gallery2020 de beursvloer van de Antwerp Expo niet. De slimme routing en opbouw van de beurs voorkomt echter dat het kaal aanvoelt, de loungegedeeltes uitgezonderd want die zijn echt leeg. De stands staan zo opgesteld dat bezoekers er dwars doorheen lopen van 'box' naar 'box' en niks kunnen missen. "Daar is lang over nagedacht," legt Paeme uit. "Winkeliers zijn niet alleen op zoek naar nieuwe collecties, maar willen ook zien hoe zij die producten in hun winkels kunnen presenteren. Onze opbouw met ruime stands voorziet daarin." Paeme vertelt dat de selectie strenger is geworden. "We zullen nooit de grootste beurs van Europa worden, we willen juist klein blijven en 'anders' zijn dan andere beurzen. Zowel in standpresentatie als in merkselectie."

De organisatie van Gallery2020 heeft uitgebreid vooronderzoek gedaan. Noodzakelijk, omdat er sinds de teloorgang van Afair en Brussels Fashion Fairs (BFF) in 2009 geen modevakbeurs meer in België was. "En die beurzen zijn natuurlijk niet voor niets verdwenen," zegt Paeme. "Wij hebben ons vooral op de bezoekers, de Belgische winkeliers, geconcentreerd en ontdekt dat zij ieder seizoen zo'n 8 tot 13 procent van hun inkoopbudget reserveren voor nieuwe collecties. Ieder half jaar wordt gemiddeld dus zo'n 10 procent in nieuwe collecties geïnvesteerd, dat betekent dat het winkelaanbod in theorie in vijf jaar tijd volledig zou kunnen veranderen. Daarmee hebben we onze doelgroep, de hoogsegmentsmerken en topagenturen in België, kunnen overtuigen dat zij niet achterover kunnen leunen en aanwezig moeten zijn op deze beurs. Zelfs voor merken die voldoende verkooppunten hebben, is nog new business te ontdekken."

Het bekende Belgische damesmodelabel Natan staat hier vooral voor bestaande en nieuwe Nederlandse klanten. Commercieel directeur Hilde Bellens: "Wij hebben een uitstekend ambassadrice in Nederland (prinses Máxima draagt regelmatig ontwerpen van de Belgische couturier, red.) maar nog geen agent." Maandagochtend heeft zij al diverse klanten van over de grens getroffen. "Wij hebben in het verleden ook op de vakbeurs Modefabriek in Amsterdam gestaan, maar daar zag ik hen niet. Voor ons is het belangrijk dat de beurs een bepaald niveau heeft en houdt." Bellens refereert daarmee aan het feit dat op Gallery2020 zich voornamelijk duurdere labels presenteren. Was er bij de eerste editie nog een onderscheid tussen 'Uptown' (hoogsegment) en 'Downtown' met denim en streetwear, dit seizoen is dat er niet meer. Toch staan er behalve merken als Natan, M Missoni en Caroline Biss ook minder hoog geprijsde labels als 10 Feet, Summum en Part Two.

Voor Sabi

ne Vernimmen, agente voor merken als Diego Reiga en het Nederlandse Juffrouw Jansen Amsterdam, loont de beursdeelname. "Met Juffrouw Jansen Amsterdam zijn we nu een jaar in België actief. Hier op de beurs heb ik al afspraken gemaakt met een stuk of zes nieuwe klanten, die ik anders waarschijnlijk niet gezien had."
Een vertegenwoordiger van het Belgische label Essentiel vertelt dat hij eigenlijk al 'vol' zit voor dit seizoen - beursdeelname is voor het merk puur ter presentatie - maar dat toch goed wordt opgelet of er nog een laatste potentiële klant voorbij komt.

Dat Gallery2020 ondanks de lage bezetting volgens Luc Paeme kostendekkend is, is mede te danken aan het feit dat de Antwerp Expo eigendom is van het moederbedrijf van Fairsconsult dat de beurs organiseert. Desalniettemin zijn er volop plannen om de expoitatie winstgevend te maken. Zo speelt men met de gedachte om meerdere beurzen na elkaar plaats te laten vinden en zo te besparen op de kosten voor op- en afbouw van de beurs. Op die manier kunnen ook de extra kosten dit seizoen (onder meer voor de witte gordijnen die als standafscheiding zijn opgehangen en duizend nieuw aangeschafte spots die de kleuren van de kleding niet vervormen) worden uitgesmeerd. Eerder dit jaar werden de plannen voor een beurs voor kindermode al bekend. De eerste editie, die deze zomer zou zijn, is echter uitgesteld tot juli volgend jaar omdat de aanlooptijd te kort was. Daarnaast overweegt Fairsconsult volgend jaar beurzen voor schoenen en voor lifestyleproducten ('Giving & Living') te starten, gekoppeld aan het Gallery2020 concept.

Esmerij van Loon

Foto collectie: Essentiel

Gallery2020