Gap betreedt de luxemarkt dankzij overname Intermix
bezig met laden...
Intermix
Keledjian zal samen met Adrienne Lazrurus, voorzitter van de raad van bestuur, aanblijven bij Intermix. Volgens de topman was Gap’s vermogen om Intermix te ondersteunen en te begeleiden bij expansie een sterk verkoopargument. “De samenwerking met Gap biedt ons de mogelijkheid om naast onze zoektocht naar nieuwe labels ook op andere gebieden te focussen, zoals uitbreiding, merchandising en innovatie.”
Voor Gap was de mogelijkheid om Intermix over te nemen er een die het bedrijf niet kon weigeren. “We hebben onze antenne voor mogelijke deals altijd aan,” vertelt woordvoerder Art Peck. “We zijn erg kieskeurig, maar hadden Intermix al een tijdje op het oog. We zijn enthousiast over het zakelijke model, de merken en de groeipotentie van Intermix. Toen we hoorden dat de keten op zoek was naar een strategische samenwerking, hebben we dan ook direct contact opgenomen.”
Het modeconcern heeft grote expansieplannen voor Intermix. Gap wil het aantal winkels van Intermix verdubbelen en de mogelijkheden voor uitbreiding in het buitenland bekijken. Ook gaat Gap de keten ondersteunen bij het opzetten van een eigen private label en bij de uitbreiding van het herensegment en de online aanwezigheid.
Intermix verkoopt in totaal 220 kleding- en accessoiremerken, waaronder Helmut Lang, Mulberry, 3.1 Philip Lim, Proenza Schouler, Stella McCartney, Jimmy Choo en Azzedine Alaïa. Ongeveer 30 procent van de collectie wordt exclusief bij Intermix verkocht.
Gap werd in 1969 opgericht als winkel in San Francisco. Momenteel heeft het modebedrijf 3.000 eigen winkels, 250 franchisewinkels en 132.000 werknemers in dienst. Onder Gap vallen ook Piperlime, Old Navy, Banana Republic en Athleta. Naar schatting is het bedrijf 15 miljard dollar (11,3 miljard euro) waard. Over het derde kwartaal rapporteerde Gap een winststijging van 60 procent.