Het Nederlandse Sandwich doet het onverminderd goed in Groot-Brittannië. In januari werd het merk door onafhankelijke retailers al uitgeroepen tot het best verkopende damesmerk van het land, nu is het verkozen tot'Damesmodemerk van het jaar'. Op termijn wil Sandwich een B2B-webshop openen voor haar retailklanten.
De uitreiking van de Drapers Awards is een initiatief van het gelijknamige Britse vakblad en wordt ieder jaar georganiseerd. Andere winnaars van 2009 zijn onder andere Asos.com (Etailer of the Year), Polo Ralph Lauren (Menswear Brand of the Year), H&M (Marketing Initiative of the Year) en Lyle & Scott (Young Fashion Brand of the Year). De oprichter van New Look, Tom Singh, ontving de Drapers Lifetime Achievement Award.
Volgens de jury hoef je maar te kijken naar het aantal verkooppunten dat Sandwich gedurende de afgelopen twintig jaar in Groot-Brittannië heeft opgebouwd, om te weten dat het hier een "fenomenaal" bedrijf betreft. "Sandwich weet haar doelgroep aan te spreken met een perfecte mix van draagbare stukken met subtiele verwijzingen naar hedendaagse trends. Een doelgroep die, in weerwil van de econonomische malaise, ook nog bereid is om geld te spenderen." Behalve Sandwich waren nog zes andere merken voor de
Womenswear Brand of the Yeard Award genomineerd, te weten By Malene Birger en Part Two, Vivienne Westwood Red Label, Olsen, Great Plains en Joseph Ribkoff. In 2008 ging de prijs naar Diane von Furstenberg.
Sandwich werd in 1981 opgericht en maakt deel uit van de Veldhoven Groep. Het merk is sinds 1988 in Groot-Brittannië actief en heeft nu meer dan vierhonderd verkooppunten in Groot-Brittanië en Ierland. Het bedrijf heeft onlangs Charlotte McHardy, voormalig directeur van Olsen, aangetrokken als algemeen directeur voor GB. McHardy gaat onder meer de merkbeleving van Sandwich versterken, de accountondersteuning verbeteren en de B2B-webshop lanceren.
Foto: Sandwich Spring 2010