• Home
  • V1
  • Leads
  • GDS: stoere boots aan vrouwelijke hakken

GDS: stoere boots aan vrouwelijke hakken

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Nooit eerder vond de Düsseldorfse schoenen- en accessoirebeurs GDS de laatste paar seizoenen onder betere omstandigheden plaats. De Duitse schoenenindustrie heeft het crisisjaar 2009 achter zich gelaten en was in staat om vorig jaar tweecijferige

omzetstijgingen te bereiken. Maar niet alleen het consumeergedrag van de Duitsers trok aan, maar ook de vraag naar kwalitatief hoogwaardige schoenen. Dit werd niet alleen weerspiegeld in het aantal maar ook in de kwaliteit van de exposanten op deze beurs.

Rond

de 860 bedrijven toonden in Düsseldorf hun collecties voor de komende winter en grote namen als de Sixty Group, Diesel, Cheap Monday en Levi’s Premium Shoes konden voor het eerst worden aangetrokken. In totaal kwam ongeveer tien procent meer exposanten naar de Rijn, een ontwikkeling die volgens Matthias Dornscheidt, voorzitter van de bedrijfsleiders van de organiserende beurs in Düsseldorf, niet vanzelfsprekend is. Tenslotte heeft niet elk land zich zo snel van de financiële crisis hersteld als Duitsland. Het bevestigde succesconcept van de beurs zit hem voor GDS-directeur Kirstin Deutelmoser in een mix van business en mode. Naast het verwerken van orders moet ook altijd het plezier in schoenen een belangrijk onderdeel zijn van het beursbezoek. Tijdens elke GDS vinden er regelmatig, meerdere malen per dag modeshows plaats en bij informele get togethers kunnen exposanten en bezoekers van gedachten wisselen. Het is geen wonder dat labels als Converse, Replay, Skechers, Buffalo, Bronx, Guess, Ugg, Vagabond of Pretty
Ballerinas reeds tot de vaste exposanten behoren.

Ondanks het grote aantal exposanten was er op de stands ook gelijkvormigheid in trends te ontdekken. GDS definieert bovenal de drie trendthema's Calmness, Wilderness en Charming voor de herfst/winter van 2011/12. Calmness concentreert zich, zoals past bij koud weer, op een helder en minimalistisch design. Vooral sobere boots domineren, die met zilverkleurige details, zoals op de neuzen of de hakken, aan ijzige landschappen doen denken. Wilderniss slaat een heel andere weg in, waarbij warme bruintinten, zoals goudgeel en kastanje of legergroene en stoere details overvloedig aanwezig zijn. En terwijl vrouwelijkheid bij de eerste twee trends nauwelijks aan bod komt, focust Charming op een bloemige en verfijnde look.

Trendschoenen blijken opnieuw sleehakken met plateau, loafers, enkelrijglaarsjes en kittenheels te zijn. Wat de hak betreft, dicteren nog steeds zowel blok- als naaldhakken, maar voor de schoen zelf gaat de trend naar extreem puntig. Bont, ongeacht of het echt is of nep, speelt voor de voering en als blikvanger de komende winter een zeer belangrijke rol. De nieuwe, robuuste modellen worden gecombineerd met opvallende reliëf- en spekzolen en versterkte zolen worden naast zaagtand- en haaientandzolen momenteel gerekend tot de heersende mode voor de onderkant van de schoen. Bij de materialen blijft leer de eerste keuze, op de voet gevolgd door reptielenhuiden, die via complexe procedures gelooid en geverfd worden. Maar ook hoogwaardige stoffen als satijn en fluweel worden vooral in vrouwelijke hakken en peeptoes verwerkt. Voor de mannen vallen stoere boots in workerstijl en de Budapester van lakleer op.

Op de lange termijn ontwikkelt de trend zich echter naar schoenmodellen die mode en functionaliteit combineren. Wellness speelt op GDS al sinds meerdere seizoenen een belangrijke rol, omdat de markt niet alleen vraagt naar trendy, maar ook comfortabele schoenen. Het thema zal, volgens Kirstin Deutelmoser, tijdens de komende edities van de beurs opnieuw een onwrikbare plek innemen.

Van onze correspondent in Düsseldorf



GDS