• Home
  • V1
  • Leads
  • Geen seizoenen meer voor Elsien Gringhuis

Geen seizoenen meer voor Elsien Gringhuis

17 jul. 2014

Leads

Moe van het modesysteem besloot Elsien Gringhuis te stoppen met seizoenscollecties. Nu ontwerpt ze een doorlopende collectie, die telkens groter wordt. In Berlijn presenteert de Nederlands ontwerpster de eerste items. "Winkeliers vinden deze manier van werken ook heel prettig."

Voor haar doorlopende collectie begon ze met de meer elementaire figuren die er zijn: een vierkant, cirkel en driehoek. "Daar heb ik nu de collectie op gebaseerd," vertelt ze op de Green Showroom, een duurzame modebeurs met dertig exposanten in Berlijn. "Sommige items zijn echt letterlijk een vierkant. Dat is duurzaam, want je gebruikt de hele stofbreedte, waardoor er geen restafval is. Hoe ik de collectie verder ga uitbreiden weet ik nog niet. Ik weet nooit zo goed wat hierna komt."

Ze liep al langer met het idee rond om zich los te maken van de seizoenen. Ze werd moe van het modesysteem, want haar ontwerpen zijn - vanwege de duurzaamheid - zo tijdloos mogelijk. "Als het goed is zijn mijn kledingstukken ook nog na één seizoen te dragen," zegt Gringhuis. "En ik denk dat er nog heel veel te halen valt in patroonontwikkeling."

Winkeliers - zelf toch ook vastgeroest in het systeem van per seizoen inkopen en uitverkoop - reageerden enthousiast. "Winkeliers vinden het eigenlijk heel fijn, omdat kledingstukken het hele jaar door te bestellen zijn. We zijn flexibeler nu. We hebben een kleine productie in Nederland en een grotere productie in Polen. Dus het is heel makkelijk als een winkel zegt: 'doe me nog even vier shirts erbij'. En winkeliers blijven op deze manier minder snel met kledingstukken zitten."

Elsien Gringhuis voor vijfde keer op Green Showroom in Berlijn

Het is de vijfde keer dat ze op de beurs voor duurzame modelabels staat in Berlijn. In het verleden had ze nog wel eens een stand op grotere beurzen, zoals Who's Next in Parijs, maar daar is ze mee gestopt. "Ik vind het hier leuker en het heeft meer effect. Duitsland is een grote markt en de mensen staan open voor duurzaamheid." Duurzaamheid, zit in alles, denkt Gringhuis. "Het hele proces van ontwerpen. Zo zijn de items geverfd met restinkt en we willen lokale productie stimulieren."

Een catwalkpresentatie is onderdeel van de Green Showroom in Hotel Adlon Kempinski. Gringhuis toont vier items, waarvan één was genomineerd voor de International Woolmark Prize 2014-2015. De ontwerpster houdt wel van een wedstrijd: ze won de Createurope in Berlijn, de Mittelmoda in Italië, werd genomineerd voor de Frans Molenaar prijs en won de Green Fashion Competition.

De komende tijd wil ze vooral groeien in Nederland en Duitsland, waar ze nu negen verkooppunten heeft in totaal. Haar collecties worden ook verkocht in Denemarken en Abu Dhabi. "Ik wil gewoon de wereld in."

Yasmine Esser