Geld moet rollen tijdens Vogue Fashion's Night Out
bezig met laden...
Het is
In de Bijenkorf heeft zich een rij gevormd voor het fotomoment met de mantel van Frans Molenaar die hij in de jaren zeventig heeft ontworpen. "Het is wel een beetje warm voor de cape," puft een meisje tegen haar moeder. Ook in het warenhuis: kletsen met sieradenontwerpster Bibi van der Velden, schoenen kopen van Claes Iversen en de nieuwste modetrends ontdekken die Vogue showt op een catwalk. Puck & Hans en Olcay Gulsen vertellen hoe belangrijk branding en marketing in de mode zijn.
Meer dan tachtig winkels aangesloten bij Vogue Fashion's Night Out
Doel van het event - in 2009 bedacht door de Amerikaanse hoofdredacteur van Vogue Anna Wintour - is om consumenten de portemonnee te laten trekken. "Ik denk dat je vanavond wel zo wordt opgezweept dat je iets meer uitgeeft dan je van plan was," zegt Desiree Kooning van Ikks in de PC Hooftstraat. "Het is een heel leuk event. Ik vind het sowieso al geweldig dat er wat gebeurt in de straat. Al is het bij ons minder druk dan ik had gehoopt. Het heeft geen nieuwe klanten opgeleverd. Maar in deze winkel verkopen we alleen kinderkleding en ik denk dat moeders liever thuisblijven vanavond." De assistant manager bij Ikks Junior had een aantal vaste klanten opgebeld om ze te informeren over de actie van de avond: 20 procent korting. Ook staat de prosecco koud. "We hebben het redelijk simpel gehouden. Voor andere winkeliers in de straat is de avond best een investering, want naast de bijdrage aan Vogue voor de deelname, hebben ze geld gestoken in bijvoorbeeld live muziek."De PC
Orly Seijffers, manager van Roberto Botticcellie in de PC, zoekt gehaast een paar laarzen voor een klant. Ze heeft het eigenlijk te druk om haar enthousiasme over Vogue Fashion's Night Out te delen. "Het modefeest past echt bij deze tijd," zegt ze. Of het extra klanten oplevert weet ze nog niet. "De komende tijd moet blijken of consumenten terugkeren." Seijffers collega komt naast haar staan. "Wil je soms meedoen aan de modequiz? Je maakt kans op een tas."
De Nederlandse Vogue bestaat nu anderhalf jaar. "Ik zeg altijd dat we twee jaar nodig hebben om het tijdschrift echt neer te zetten," zegt Vogue's creative director Martien Mellema. "Steeds meer fotografen raken geïnteresseerd om met ons in zee te gaan. Print is nog lang niet dood. Ik geloof heel erg dat blogs en tijdschriften elkaar versterken."
Yasmine Esser
Foto rechts: De cape van Frans Molenaar en Vogue’s hoofdredacteur Karin Swerink in de Bijenkorf
Foto links: Events van Claudia Sträter en Denham in de PC Hooftstraat