Gemeenteraad hamert op duidelijke afspraken voor Moba
bezig met laden...
De
Het educatieve programma rondom het event bereikte maar weinig mensen en er kwamen een stuk minder passanten op de Biënnale af. De reden: in tegenstelling tot voorgaande jaren vond de Biënnale nu buiten het stadscentrum op het voormalige Akzo-terrein plaats op last van sponsor Akzo.
In totaal trok de Biënnale 20.000 bezoekers, van wie er 16.000 een kaartje kochten, terwijl de organisatie had gerekend op 30.000 man. Dat resulteerde in een negatief saldo van 0,84 miljoen euro, dat verrekend werd met de subsidie voor 2012.
Om Arnhemmers dit keer wel naar het event toe te trekken, verhuist de Biënnale naar het nieuwe Arnhemse Kenniscluster: een nieuw cultureel centrum op vijf minuten loopafstand van het NS station. Om een breed publiek aan te trekken zijn ook Burgers’ Zoo en De Bijenkorf belangrijke sublocaties.
De bewegwijzering begint al op het station. "De stad moet gastvrij zijn voor MoBA-bezoekers, met een goede ontvangst op het NS station en een heldere bewegwijzering,” zei directrice Olga Godschalk eerder deze maand tegen FashionUnited.
Ook het educatieprogramma gaat op de schop. “In 2011 is de educatietak aangepast vanwege de financiële situatie. Daar waren wij niet zo blij mee. Nu zijn tien basisscholen en vijf middelbare scholen betrokken bij de Biënnale,” aldus Van Wessem tegen de website.
Volgens de wethouder hebben de partijen beide lering getrokken uit de tegenvallende editie in 2011. Van Wessem: “De domper van 2011 is iedereen in Arnhem aan het hart gegaan en dat vertaalt zich nu positief.” Zo hebben ondernemers uit Arnhem zich verenigd in de businessclub MoBA Friends. “Dat is belangrijk voor de promotie rond de Biënnale. Zij zijn soort van ambassadeurs.”
Om dit jaar minstens 30.000 kaartjes te kunnen verkopen, zet de organisatie meer in op marketing. Zo start vanaf volgende maand de kaartverkoop tegen een earlybird-tarief.
Foto 1: MoBA
Foto 2: Kleding Claudy Jongstra – Foto Jona Inaisce via Fetishism in Fashion blog