Gemengde gevoelens onder exposanten op Fashion Lisst
bezig met laden...
De
Dit keer kunnen bezoekers terecht voor merken als Supertrash, Bandolera, Aaiko, Emporio Armani, Denham, Sapph en Björn Borg. En in plaats van hooggehakte modemeisjes rijden er nu dames met rolkoffers over de felroze loper van de Fashion Lisst.
”Dit is een heel spannende uitdaging voor ons,” vertelt Maurits Briët, mede-oprichter van de Fashion Lisst. ”We zien dit als een soort testcase. We hangen aan de Huishoudbeurs, maar we zijn het niet en we willen het ook niet zijn. Het is een andere wereld en die willen we in contact brengen met andere merken. We willen alle Kalverstraten van Nederland bereiken, maar we hopen ook dat we ons eigen publiek kunnen trekken. We hebben al 8.000 kaarten in de voorverkoop verkocht. We hopen dat zij niet belemmerd worden door de Huishoudbeurs, dat zou zonde zijn.”
Briët erkent dat de merken nu iets meer high street zijn, maar is toch tevreden over het aanbod. “We hebben nu wat minder Christian Louboutins en wat meer mainstream merken. Dat past beter bij de doelgroep. Het Huishoudpubliek zal niet snel 175 euro uitgeven voor Louboutins uit de vorige collectie. Nu gaan we richting de massa, maar volgende keer organiseren we weer een elite versie van de Fashion Lisst.” Hoe de tweede editie van de Fashion Lisst precies gaat lopen, is op de derde beursdag nog lastig te voorspellen, maar Briët noemt de samenwerking nu al ‘een supersucces’.
Ook het Nederlandse lingeriemerk Sapph profiteert van de Huishoudbeursbezoekers. Het ondergoedlabel is voor de tweede keer aanwezig op de Fashion Lisst en had op de eerste beursdag het resultaat van vorige editie overtroffen. “Deze editie van de The Fashion Lisst verloopt ver boven verwachting. Wat we vorig jaar in drie dagen hadden, hebben we hier al de eerste dag bereikt. Vandaag is ook een topdag. We zitten weer op aanvulling van de collectie te wachten,” aldus Rob Heilbron, voormalig eigenaar van het Nederlandse lingeriemerk Sapph en sinds de overname door Roland Kahn marketingadviseur. Het merk heeft de modellen die op hun billboards te zien zijn vandaag in levende lijve ingezet. Ze helpen de klanten en geven een modeshow. ”Of de bezoekers het niet te gewaagd vinden? Totaal niet! Ik hoor juist steeds om me heen: ‘oh, wat een mooie billen heeft zij’. De bh-setjes die de modellen dragen, verkopen het snelst,” aldus Heilbron.
De samenwerking met de Huishoudbeurs heeft consequenties voor de doelgroep |
Verderop bij de stand van The Fashion Port uit Schevingen is het minder druk. Het outletcentrum heeft een partij van het Nederlandse denimmerk Denham opgekocht en verkoopt voornamelijk spijkerbroeken. “We hebben nog niet zoveel verkocht. Tot nu toe is er komt er voornamelijk publiek dat afgedwaald is van de Huisdhoudbeurs. Niet de doelgroep waar wij ons op richten,” aldus woordvoerder Richard Zanoni.
Ook op de stand van Pinc Sale, een sample sale organisatie die nieuwe collecties van merken als Supertrash, Aaiko, Modstrom en American Vintage opkoopt en in eigen winkels in Amsterdam en Rotterdam en in pop-upstores doorverkoopt met kortingen van 40 tot 70 procent, loopt het nog niet storm. Er snuffelen een hoop mensen in de collecties, maar qua verkoop is het nog rustig. ”Ik vraag me af waar de klanten van de Fashion Lisst zijn, die vorig jaar gillend voor de deur stonden," vertelt Noeska Pak, manager van Pinc. "Het Huishoudpubliek is niet onze doelgroep. De 8.000 mensen die kaarten voor de Fashion Lisst in de voorverkoop hebben gekocht, hebben we helaas nog niet gezien. Onze tassen, portemonnees en sjaals zijn leuk voor het Huishoudpubliek, maar de rest van onze collectie is meer voor het echte Fashion Lisst publiek. Toch denk ik dat veel mensen de zaterdag en zondag hebben gemeden vanwege de drukte, dus ik hoop dat de echte Fashion Lisst meiden nog komen."
Beeld: Fashion Lisst