• Home
  • V1
  • Leads
  • Georganiseerde chaos bij Versace for H&M

Georganiseerde chaos bij Versace for H&M

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

H

et begint inmiddels een traditie te worden. Elke derde donderdag van november liggen tientallen mensen met slaapzakken, kussens en thermoskannen vol hete thee en koffie voor de deur van modeketen H&M voor hun samenwerking

met een beroemd modehuis. Na Stella McCartney, Viktor & Rolf, Sonia Rykiel en Lanvin heeft de Zweedse retailer dit jaar het Italiaanse modehuis Versace gestrikt voor een samenwerking. In vijf steden in Nederland was de collectie vanaf vanochtend acht uur verkrijgbaar.

Voor het grootste filiaal van de retailer op de Dam in Amsterdam bezetten modeliefhebers al diep in de nacht de uitgerolde turkooise loper met panterprint – een terugkerende kleur en print in de collectie. Het is ijskoud, er hangt een dikke mist en het miezert, maar er wordt warme thee en koffie uitgedeeld.

O

m hysterische taferelen van schreeuwende vrouwen, instortend decor en omvergelopen personeel van eerdere samenwerkingen te verkomen, heeft H&M spelregels opgesteld. De eerst 280 shoppers krijgen een bandje, waarmee ze in groepjes van twintig personen tien minuten toegang krijgen tot de speciale Versace for H&M afdeling. Om te voorkomen dat de collectie later voor het dubbele of meer verkocht wordt op Marktplaats en Ebay, mogen consumenten slechts een maat per kledingstuk afrekenen. Ook moet de collectie binnen drie dagen geretourneerd of geruild worden. Toch liet Marktplaats gisteren weten een recordaantal advertenties voor de collectie te verwachten. Vorig jaar werden er maar liefst 39.823 advertenties geplaatst met kledingstukken uit de Lanvin for H&M collectie, dit jaar moeten dat er nog meer zijn.

De allereerste vannacht was Mayke Kromhout. De Amsterdamse staat vooraan in de rij verstopt achter een grote gebreide sjaal en muts, haar handen diep weggestopt in haar zakken. “Ik was hier om half drie. Ik wilde er eigenlijk pas om vijf uur zijn, maar ik kon niet slapen. Ik was bang dat ik te laat zou zijn.” Na vijf uur wachten is Kromhout volledig verkleumd. “Ik heb vreselijk koude tenen en handen, maar het is het waard. Ik wil heel graag de leren jas, een tas en misschien een leren jurk. Zaterdag heb ik een feest van een vriend die 50 wordt, wat is een mooiere gelegenheid om Versace for H&M te dragen?”

Dan is het zover. Zodra de metershoge, monumentale deuren van de H&M worden opengemaakt, vliegt de menigte naar binnen. In de kelder, waar de Versace for H&M hoek is ingericht, wordt de eerste groep naar binnen gelaten. De gelukkigen worden geholpen door een vijf-koppig personeel om zo snel mogelijk te kunnen shoppen. Met name de leren jasjes en de accessoires zijn in trek. Na tien minuten komt de een na de ander met een tevreden glimlach naar buiten, sommigen zelfs juichend.

Op de derde verdiepingen bij de mannenafdeling gaat het er rustiger aan toe. Hier is geen bandjessysteem, iedereen mag tegelijkertijd naar binnen. Christiaan de Vries stond vooraan in de rij en was als een van de eersten boven. Zijn buit is bijna binnen. Naast de zebraprint broek en blouse, het bomberjack met de exotische print en een zwarte tanktop met diamanten, zoekt hij nog een T-shirt. Toch was hij toen hij hoorde dat Donatella Versace achter de ontwerptafel bij H&M zou kruipen, niet zo enthousiast. “Ik dacht: ‘mijn God, moet dat? Dat trashy merk?' Maar toen zag ik de collectie. Het is volledig over the top: helemaal mijn smaak. Als ik meer geld had, had ik nog meer gekocht.”

Ondanks de spelregels heeft H&M niet alle doorverkopers afgeschrikt. Op donderdagmorgen staan al 130 advertenties op Marktplaats. Ondertussen wordt op internet al druk gespeculeerd over de nieuwe designer collaboration. Volgend jaar Tom Ford?

Stephanie Broek

H&M
Hennes Mauritz
Hennis&mauritz
Versace