• Home
  • V1
  • Leads
  • Gestuz op AFW: ‘Nederland is een van onze core markten’

Gestuz op AFW: ‘Nederland is een van onze core markten’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Na de groene couture van Winde Rienstra, de experimentele mannenmode van Marije de Haan en de Dandy pakken van Sjaak Hullekes sloot het draagbare Deense modelabel Gestuz de vierde dag van de Amsterdam Fashion Week (AFW) af.

Hoewel er een hoop kritiek is op de organisatie van de Nederlandse modeweek dat ook commerciële namen als Gestuz op de officiële programmakalender prijken, vindt het merk dat ze thuishoren op AFW. "We balanseren op het randje tussen mode en draagbaarheid."

You’ve made my day,” roept Sanne Nielsen, oprichtster en CEO van Gestuz, backstage na de modeshow uit wanneer ze het compliment krijgt er een stuk jonger uit te zien dan 38 jaar. Naast het zakelijk brein achter het modelabel, is ze met haar blonde haar, lange benen in een loeistrakke skinny jeans en op suède enkellaarsjes ook het wandelende boegbeeld van Gestuz. Vijf jaar nadat ze het merk oprichtte, is Gestuz uitgegroeid tot een internationaal label met 750 verkooppunten in 25 landen.

Ook Nederlandse retailers omarmen Gestuz. Inmiddels wordt het merk in 50 winkels verkocht in Nederland en zijn we het daarmee na thuisland Denemarken en Zweden de grootste markt voor Gestuz. “We geloven in de Nederlandse markt. Het land past bij onze collectie: de mentaliteit en stijl van Nederlanders komt overeen met die van ons,” aldus Nielsen.

Om nog meer naamsbekendheid te krijgen, besloot Nielsen in januari een show te geven op Amsterdam Fashion Week. Met effect. “We zijn meer zichtbaar en bekend geworden in Nederland, merken we. De mensen die ons nog niet kenden, zijn zich nu meer bewust van Gestuz. Er wordt meer over ons geschreven op modeblogs en in de pers, en dat is waar het begint,” aldus Nielsen.

Zaterdagavond was Gestuz terug met een romantische doch stoere collectie vol leren rokken, boyfriend blazers, knitwear, leggings en maxi-jurken in de kleuren wit, bordeauxrood en zwart. Nee, vernieuwend is niet het juiste woord om het merk te omschrijven. Draagbaar, rock ’n roll met een vleugje vrouwelijkheid, komt volgens Nielsen meer in de buurt. Maar van de kritiek dat Gestuz te commercieel zou zijn voor de modeweek, trekt ze zich niets aan. Volgens Nielsen is het merk juist een verfrissende afwisseling tussen alle onbereikbare couture.

Nielsen: “We balanseren op het randje tussen mode en draagbaarheid. We zijn geen merk waarvan je denkt: ‘Het ziet er leuk uit, maar ik kan er niet de straat mee op’. We zouden meer showpieces kunnen ontwerpen, maar waarom zouden we niet laten zien wat mensen ook daadwerkelijk kunnen kopen? We vinden het juist leuk om ontwerpen te showen die bezoekers van de show een halfjaar later terug kunnen vinden in de winkels."

Foto's: Peter Stigter

AFW
AIFW
Amsterdam Fashion Week
Amsterdam International Fashion Week
Gestuz