GfK: supermaand mei redt modeomzet Q2
bezig met laden...
Ook GfK noemt juni slechtste maand
De cijfers van het CBS en GfK stroken wel met elkaar. Ook onderzoeksbureau GfK noemt juni de slechtste maand. Volgens GfK Business Consultant Mirjam Hemker was mei 2014 echter een 'supermaand' die het hele kwartaal positief beïnvloed heeft. Dat is vooral te danken aan de omzetstijging in de sectoren heren- en kindermode in mei. Daarbij moet wel worden vermeld dat de vergelijkende maand mei 2013 een extreem slechte maand was. Het was vorig jaar erg lang koud in de lente waardoor consumenten veel minder en later in zomerkleding hebben geïnvesteerd.De omzet in herenmode is in het tweede kwartaal van 2014 met 0,8 procent gestegen. Goede maanden april en mei met omzetplussen van respectievelijk 5,4 en 4,9 procent konden zo een slechte maand juni met -7,8 procent compenseren. Ook kindermode startte het kwartaal met een goede maand april (+6,4 procent). De maand mei was hier zelfs 'extreem goed' met een plus van 12 procent. Volgens Hemker hebben veel ouders vanwege het mooie weer in mei dit jaar extra geïnvesteerd in de zomergarderobe voor hun kinderen. Maar ook hier viel juni tegen, met een daling van 8,8 procent. Over het hele kwartaal laat kindermode een omzetplus zien van 3,7 procent.
Damesmode scoorde met name in april juist slecht; -5,6 procent. Ook in juni daalde de omzet in dit segment. Het tweede kwartaal eindigde voor damesmode op -1 procent. De omzet in ondermode is in het tweede kwartaal gestegen met 1,5 procent. De beenmodemarkt ging omlaag; -5,1 procent.
Cumulatief staan moderetailers binnen de FashionScan van GfK na het eerste halfjaar op een kleine achterstand ten opzichte van vorig jaar: -0,2 procent. Een lichtpuntje volgens het onderzoeksbureau is dat wanneer alleen naar bovenmode wordt gekeken de omzet nu op hetzelfde niveau ligt als in de eerste helft van 2013.