Giftige chemische stoffen in kinderkleding
bezig met laden...
Greenpeace testte de kledingstukken van de merken American Apparel, C&A, Disney, Gap, H&M, Primark, Uniqlo, Adidas, Lining, Nike, Puma en Burberry op verschillende chemische stoffen. Alle producten werden getest op nonylfenol ethoxylaten (NFE's). Ook werd een aantal mode-items onderzocht op ftalaten, organotinverbindingen, geperfluoreerde en gepolyfluoreerde chemicaliën (PFC's) en antimoon.
In
Onder de resultaten troffen de onderzoekers een badpak van Adidas aan dat hogere niveaus perfluoroctaanzuren bevat dan is toegestaan volgens de richtlijnen van het sportmerk zelf. Ook opvallend vond Greenpeace: een bedrukt T-shirt van Primark bevatte 11 procent ftalaten, zogenoemde weekmakers.
De stoffen zijn gevaarlijk omdat ze zich ophopen in het lichaam en invloed kunnen hebben op de hormoonhuishouding. De chemicaliën kunnen het immuunsysteem en de voortplanting beïnvloeden en zijn schadelijk voor het milieu. Greenpeace vindt het vooral schokkend dat de stoffen zijn aangetroffen in kinderkleding, omdat kinderen gevoeliger kunnen zijn voor de effecten van de chemicaliën dan volwassenen.
"Dit is een nachtmerrie voor ouders. Deze chemische 'monstertjes' hebben we in alle soorten kleding gevonden, van exclusieve luxemerken tot budgetmode; ze vervuilen onze waterwegen van Beijing tot Berlijn. Omwille van de huidige en toekomstige generaties moeten merken stoppen met het gebruik van deze monsters," zegt Chih An Lee, campagneleider bij Greenpeace.
Greenpeace roept China op om minder chemicaliën te gebruiken
Omdat China ’s werelds grootste textielproducent is, roept Greenpeace de Chinese overheid op te helpen het gebruik van gevaarlijke chemische stoffen in de textielindustrie te stoppen. De onderzochte kledingstukken werden geproduceerd in 25 verschillende landen. De meeste producten werden gemaakt in China en andere Aziatische landen. Maar er kwamen ook items uit Turkije, Tunesië, Italië en Mexico. Op twaalf producten werd niet vermeld in welk land het artikel was geproduceerd.
Ook benadrukt de milieuorganisatie dat consumenten invloed hebben. "Ouders, fashionista’s en lokale gemeenschappen kunnen helpen deze giftige nachtmerrie te beëindigen door de vervuilende merken op hun verantwoordelijkheid aan te spreken. Al eerder heeft de stem van de consument ertoe geleid dat een aantal van de grootste wereldmerken hebben toegezegd om te detoxen; veel bedrijven zijn al in gesprek met hun leveranciers om de ergste chemicaliën uit te bannen," aldus Lee.