Go Fashion Fair draait beursconcept om
bezig met laden...
Het idee spookte al langer door hun hoofd, vertelt Stephan Waals. Hij zette de modebeurs voor duurzame labels begin dit jaar op met zijn moeder Sylvie Verdierre. "We wilden eerst twee normale edities doen," zegt Waals, "zodat merken en inkopers aan ons konden wennen. Volgend jaar willen we dan eindelijk met het nieuwe concept van start."
Exposeren op de Go Fashion Fair wordt gratis
Andreas Wördehoff, sales manager van het Duitse merk Bleed, had nog niet gehoord over de veranderingen, maar noemt het 'geweldig'. Simone van Tongeren, vorig jaar afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie, is enthousiast. Ze overweegt deel te nemen. "Voor jonge labels met weinig geld biedt het nieuwe concept zeker uitkomsten," zegt ze.
Maria de Sena Neves van het merk Sena Ecocouture is sceptisch. "Ik vind het idee heel goed, maar ik denk niet dat het werkt," zegt de exposant. "Nederlandse inkopers zijn niet gewend om entree te betalen voor een beurs. 100 euro is dan veel, vooral voor kleine winkels. En de korting, 7,5 procent, ik vrees dat dat niet hoog genoeg is om inkopers over de streep te trekken. Bovendien schrijft er bijna niemand meer orders uit op een beurs. Alleen vaste klanten doen dat."
Waals hoopt juist dat er meer geschreven gaat worden door het nieuwe systeem. "Op andere beurzen draait het om kijken. Beurzen zijn er juist om inkopen te doen," vindt hij. En zijn winkeliers wel bereid te betalen? "We hebben honderd winkels gebeld, en maar één zei 'nee, dat is niets voor mij'."
De derde editie van de beurs zal net als de tweede plaatsvinden in de Kromhouthal in Amsterdam Noord. Waals: "Het Scheepvaartmuseum was prachtig, maar niet praktisch. Hier zijn meer parkeerplekken." Volgens de organisator exposeert ongeveer de helft van de tachtig labels voor de tweede keer. De andere veertig modemerken zijn nieuw. In januari 2014 kwamen zo'n 430 bezoekers op de beurs af. "Niet slecht voor een eerste editie. Maar nu hopen we op duizend inkopers."
Yasmine Esser