• Home
  • V1
  • Leads
  • Goede opkomst Bodyfashion Tradefair

Goede opkomst Bodyfashion Tradefair

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

"De opkomst is goed, beter dan verwacht," vertelt Helen Ypma, woordvoerster van de Bodyfashion Tradefair in Amersfoort waar van 8 t/m 10 februari de inkoopbeurs voor lingerie, bad- en beenmode plaatsvond. Dinsdagochtend stond de teller op 1023 bezoekers.

"Dat lijkt misschien niet zoveel, maar is wel meer dan de negenhonderd vorig jaar." Ypma vertelt dat er dit seizoen weer meer aan promotie is gedaan in de periode voorafgaand aan de beurs. "De stemming" zo meldt zij, " is opperbest". "Iedereen gaat met een glimlach de deur uit."

Ons land telt zo'n vierhonderd zelfstandige bodyfashion retailers. Andere lingeriezaken maken deel uit van ketens zoals LinChérie of Livera met vaak een centraal inkoopbeleid. Toch zijn het niet alleen de zelfstandigen die inkopen doen op de Bodyfashion Tradefair, "bedrijven als Hunkemöller en Makro komen hier ook". Uit de Modemonitor van brancheorganisatie Mitex bleek dat bodyfashionondernemers in Nederland de omzet het afgelopen jaar met 1,9 procent hebben zien afnemen. Opvallend is dat hoewel consumenten in 2008 minder lingerie en ondergoed kochten, zij daar wel meer geld voor over hadden; de gemiddelde prijs lag iets hoger dan in 2007.

De huidige economische onrust is volgens Ypma vooral merkbaar in de badmodesector. "In dat segment wordt minder ingekocht." Maar dat is niet alleen aan de crisis te wijten. "Het komt ook doordat er vorig jaar minder badmode is verkocht en detaillisten nog restanten hebben." Daarnaast ligt het in de lijn der verwachting dat consumenten aankomend najaar minder vaak verre zonvakanties gaan boeken en dus in de wintermaanden waarschijnlijk niet meer zo snel een nieuwe bikini zullen kopen. Een gegeven dat voorgaande jaren voor bodyfashionzaken toch wat extra omzet heeft opgeleverd.

Volgens Ypma is er echter nog voldoende ruimte voor nieuwe merken in deze branche. "Er zijn dit seizoen vijf nieuwe deelnemers op de beurs en ze zijn allemaal enthousiast. Er zijn ook al orders geschreven." Een van die nieuwe deelnemers is het erotische lingeriemerk 'Love from Holland' dat al geruime tijd bestaat, maar nog niet eerder op de Bodyfashion Tradefair stond. Brand manager Sue du Plessis verwacht aan haar deelname wel vier of vijf nieuwe klanten over te houden. "Ik heb nu nog geen bestellingen, maar er heeft een aantal detaillisten serieus belangstelling getoond." Opvallend genoeg gaat het dan niet om erotische boetieks, maar om 'normale' bodyfashion zaken die hun aanbod willen uitbreiden met de speelse lingeriecollectie van het merk.

Ook Ella Wiersma, mede-oprichtster van Cyell dat een vaste showroom in het Bodyfashion Center heeft, is tevreden over de verkoopresultaten die tot nu toe met de Intimates collectie zijn behaald. (Cyell verkoopt geen badmodecollectie in de winter). "Ik merk wel dat de markt grilliger is dit seizoen," zegt Wiersma, "dit is geen tijd om als merk achterover te gaan leunen." Daarom zijn beurzen ook zo belangrijk. "Het is toch altijd goed om je eigen sfeer en image te tonen en klanten te spreken."

Beeld: Ten Cate

Bodyfashion Tradefair
Lingerie