Goldbergh: Ondanks diefstal goede Ispo-beurs

"Jongens, waar zijn de jassen?" riep Sandra Peet van Goldbergh op de eerste dag van sportmodebeurs Ispo in München. De rekken, waar ze de vorige avond zorgvuldig de collectie had opgehangen en had bedekt met hoezen, waren leeg. Ze had meteen door dat een deel van de collectie was gestolen.

"Gelukkig hebben we toch nog een mega goede Ispo gedraaid."


Goldbergh: Ondanks diefstal goede Ispo-beursKlanten hebben weinig gemerkt van de diefstal denkt Peet, die samen met Lieke van de Berg het sportswearlabel in 2011 heeft opgericht. De eigenaressen belden meteen naar Duitse en Oostenrijkse agenten van Goldbergh. Voordat de eerste bezoekers de beursvloer betraden, hing de 80 vierkante meter grote stand al weer vol. "De collectie die is gestolen was onze mastercollectie. We hadden jassen één keer in alle kleuren laten uitmonsteren, bijvoorbeeld in perzikkleur. Onze agenten hadden niet alle kleuren, dus dat konden we niet aan inkopers laten zien," zegt Peet. "Maar business is hard. We hebben aangifte gedaan bij de politie, daarna was het blijven lachen en doorgaan. Gelukkig waren de winkeliers enthousiast."

Het merk met ski- en après-skikleding stond voor de vierde keer op Ispo. Peet kijkt ondanks de diefstal toch met een tevreden gevoel terug. "Het is een fantastische beurs. Er zijn dit jaar weer meer bezoekers gekomen en wij hebben meer verkocht. Er kwamen klanten langs uit Zwitserland, Oostenrijk, Tokio en Canada."

Nederlands wintersportmerk Goldbergh groeit naar 300 verkooppunten

Het Nederlandse merk groeit hard. In 2010 besloten Sandra Peet, voormalig eigenaresse van de winkel de Skihut in Scheveningen, en modeontwerpster Lieke van den Berg, onder andere van Aphrodisiac Sportswear en C'Sense, om een glamoureus wintersportlabel in het midden-hoogsegment te lanceren. In de zomer van 2011 werd de eerste collectie uitgeleverd aan 82 retailers. Inmiddels heeft het merk driehonderd verkooppunten in achttien landen. Zangeres en musicalster Kim-Lian van der Meij, wordt geregeld gespot in een leren jack van Goldbergh. Ook buitenlandse celebritys hebben items van het merk in de kast liggen. "Er zijn beroemde billen die onze broeken dragen," lacht Peet.

Volgens de onderneemster dankt Goldbergh het succes voor het grootste deel aan de collecties van Lieke van den Berg. "Zij heeft mega goede ideeën. Zoals voor onze nieuwste collectie, met als inspiratiebron de Olympische winterspelen in 1960 in de Verenigde Staten. Goede inkopers willen vooruitstrevend en hip zijn, en komen daardoor bij ons terecht."

En kunnen winkeliers Goldbergh volgend jaar weer bezoeken op Ispo? Peet: "Ja, volgend jaar staan we er weer, maar dan nemen we wel extra grote sloten mee."