Groeiende prijsdruk op grootdistributie
bezig met laden...
Joseph Cohen van het Franse private labelbedrijf Folia (met klanten als Carrefour, Auchan en Camaïeu) maakt volgens de plattegrond van de beurs nu deel uit van Transition terwijl hij al jaren op de Intersélection staat. Veel verschil maakt het niet, zegt Cohen. "Ik heb er eigenlijk niets van gemerkt," maar "hier aanwezig zijn blijft goede PR." En "de beursorganisatie heeft de laatste jaren veel gedaan om meer buitenlandse bezoekers aan te trekken."
Op de laatste beursdag constateert Huchet inderdaad meer bezoek uit Spanje en België (Carrefour België was onder meer aanwezig, evenals Prémaman en Stefano). Uit Nederland waren o.a. Beauregard, MS Mode en Huub Paymans naar Parijs afgereisd. Het aantal bezoekers uit Frankrijk zelf loopt terug, maar volgens Huchet zijn wel alle belangrijke Franse warenhuizen en retailketens vertenwoordigd, "ze komen nu alleen met minder mensen naar de beurs". Want ook hier laat de economische malaise zich voelen.
"De gloriedagen zijn voorbij, iedereen staat onder druk," zegt Nelly Gerssen die een aantal grootwinkelbedrijven in Frankrijk als klant heeft. "Het moet allemaal steeds goedkoper, omdat consumenten minder besteden. Als het niet goedkoper kan, gaat men het in Azië zoeken. Producenten in Azië zijn ondertussen behalve goedkoper ook een stuk creatiever en professioneler geworden, waardoor je als Europees leverancier echt toegevoegde waarde moet bieden wil je daar nog tegenop boksen." En dan heeft Gerssen het nog niet over het groeiend aantal ketens dat bewijsmateriaal eist met betrekking tot duurzame productie en arbeidsomstandigheden. "Terecht natuurlijk, maar door al die certificaten wordt je wel flink op kosten gejaagd."
Toegevoegde waarde, betrouwbaarheid en een goed contact met je klanten is volgens Gerssen de enige weg in de huidige markt. Sonia Doppelt heeft de focus naar Scandinavië verlegd. Eurovet overweegt een satalietbeurs in Istanbul te starten ten einde haar Intersélection exposanten in het buitenland actief onder de aandacht te brengen. Zo komt volgens Huchet ook Rusland als mogelijke afzetmarkt dichterbij.