• Home
  • V1
  • Leads
  • Groeiende prijsdruk op grootdistributie

Groeiende prijsdruk op grootdistributie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Van mensenmassa's moet de Franse modebeurs Intersélection (die op 13, 14 en 15 april plaatsvond in Parijs) het niet hebben, het aantal exposanten loopt terug sinds de verhuizing twee jaar terug van congrescentrum Villepinte

(Paris Nord) naar Porte de Versailles in het zuiden van de stad. "Veel mensen zijn vertrokken, maar nu komt iedereen weer terug," zegt Sonia Doppelt van het Franse confectiemerk Suzanna. De reputatie van de inkoopbeurs voor retailketens en warenhuizen blijft namelijk zeer goed. "Dit is nog steeds een beurs waar je aanwezig moet zijn om contacten te onderhouden en nieuwe klanten te ontmoeten," zegt ook Nelly Gerssen, account manager van het Nederlandse Versteegh & MPD Accessories. Voor Wilfried Thiant van het Franse 'Altitude and Plentitude' is dit een opstap naar de grote Parijse modebeurzen, "hier komen mensen met invloed naar toe."

Die goede reputatie onder distributeurs betekent niet dat organisator Eurovet op zijn lauweren kan rusten. Dit seizoen werd naast Intersélection de nieuwe beurs Transition gepresenteerd met fast fashion en tussencollecties voor de seizoenen zomer 2010, herfst 2010 en winter 2010/2011. Deze eerste editie kwam de nieuwe beurs niet goed uit de verf. Toen het aantal aanmeldingen op ongeveer twintig bleef steken besloot de organisatie geen aparte hal te huren, maar de Transition-exposanten op te nemen in de Intersélection. "Dit om bezoekers niet teleur te stellen met een te klein aanbod," legt Hervé Huchet van Eurovet uit.

Joseph Cohen van het Franse private labelbedrijf Folia (met klanten als Carrefour, Auchan en Camaïeu) maakt volgens de plattegrond van de beurs nu deel uit van Transition terwijl hij al jaren op de Intersélection staat. Veel verschil maakt het niet, zegt Cohen. "Ik heb er eigenlijk niets van gemerkt," maar "hier aanwezig zijn blijft goede PR." En "de beursorganisatie heeft de laatste jaren veel gedaan om meer buitenlandse bezoekers aan te trekken."

Op de laatste beursdag constateert Huchet inderdaad meer bezoek uit Spanje en België (Carrefour België was onder meer aanwezig, evenals Prémaman en Stefano). Uit Nederland waren o.a. Beauregard, MS Mode en Huub Paymans naar Parijs afgereisd. Het aantal bezoekers uit Frankrijk zelf loopt terug, maar volgens Huchet zijn wel alle belangrijke Franse warenhuizen en retailketens vertenwoordigd, "ze komen nu alleen met minder mensen naar de beurs". Want ook hier laat de economische malaise zich voelen.

"De gloriedagen zijn voorbij, iedereen staat onder druk," zegt Nelly Gerssen die een aantal grootwinkelbedrijven in Frankrijk als klant heeft. "Het moet allemaal steeds goedkoper, omdat consumenten minder besteden. Als het niet goedkoper kan, gaat men het in Azië zoeken. Producenten in Azië zijn ondertussen behalve goedkoper ook een stuk creatiever en professioneler geworden, waardoor je als Europees leverancier echt toegevoegde waarde moet bieden wil je daar nog tegenop boksen." En dan heeft Gerssen het nog niet over het groeiend aantal ketens dat bewijsmateriaal eist met betrekking tot duurzame productie en arbeidsomstandigheden. "Terecht natuurlijk, maar door al die certificaten wordt je wel flink op kosten gejaagd."

Toegevoegde waarde, betrouwbaarheid en een goed contact met je klanten is volgens Gerssen de enige weg in de huidige markt. Sonia Doppelt heeft de focus naar Scandinavië verlegd. Eurovet overweegt een satalietbeurs in Istanbul te starten ten einde haar Intersélection exposanten in het buitenland actief onder de aandacht te brengen. Zo komt volgens Huchet ook Rusland als mogelijke afzetmarkt dichterbij.

Eurovet
Interselection
Transition